Hoe creëer je, door jezelf te zijn, meer verbinding met anderen en je omgeving?

Stap 1: volg de inspirerende vormingen van Hilde Thys bij Fluxusacademie.

Al meer dan 20 jaar geeft Hilde les in de basisschool voor buitengewoon onderwijs De 3master, in Kasterlee. “Aan kinderen met ASS, een erg lage ontwikkelingsleeftijd en gedragsproblemen. We bieden hen een rustige, duidelijke, prikkelarme omgeving, waarbinnen ze leren om terug zichzelf te zijn, voorbij hun gedragsproblemen. Daarvoor werken we veel op routine, met duidelijke regels die we consequent toepassen. Zo krijgen de kinderen duidelijkheid, ervaren ze veiligheid (omdat ze perfect weten hoe je zal reageren, als je altijd op dezelfde manier reageert), en hoeven ze geen grenzen meer af te tasten. Ze zien het kader, ze vertrouwen ons, en ze laten het masker vallen.”

Fantastisch werk, Hilde. Maar hoe bent u dan bij Fluxusacademie terechtgekomen?

“Ik weet nog exact de datum. Vrijdagnamiddag 2 oktober 2020 hadden we op onze school een pedagogische studiedag. Op het programma stond een vorming van Katrien Vergauwen bij Fluxusacademie, een warmmaker voor het traject Samen school maken. Bij het eerste wat ze zei, dacht ik meteen: dat klopt niet. Tijdens de pauze sprak ik haar daarover aan, waarop zij me antwoordde: ‘Waarom zeg je dat niet in de groep? Want het klopt helemaal wat je zegt!’. Op het einde van die dag moest je dan kort zeggen hoe je de vorming had ervaren. ‘Hier ben ik al meer dan 20 jaar naar op zoek!’ was mijn antwoord.

Daarna doorliepen onze teams het traject Samen school maken. Ik maak deel uit van de kerngroep. Na afloop vroeg Katrien me of ik ook de vorming Begeleiden van schoolteams wou volgen. Superleuk, dacht ik, maar wat doe ik als juf tussen al die schooldirecteurs en orthopedagogen? Ik had veel ervaring en kennis, maar dan vooral over communicatie, het gevoelsmatige, het intuïtieve. Was dat wel iets waard? Ik ben me gaan verdiepen door veel artikels en boeken te lezen, op aanraden van Katrien. Die deelden vaak zaken die ik al lang wist, maar die ik nog nooit (voldoende) had kunnen uitdrukken. Ik kreeg vertrouwen dat mijn kennis de moeite waard was om te delen, én ik vond er eindelijk de woorden voor. Mijn angst die ik had om voor groepen te staan, verdween. In tegendeel: het is heerlijk om een middel te hebben waarmee ik mijn kennis en ervaring kan delen … Héérlijk!”

“Als je je kernkwadranten kent en vooral aan de slag gaat met je groeipunten, kan je meer jezelf zijn en dus gelukkiger worden. Je valkuilen en allergieën worden dan kleiner, minder belangrijk.”

Word meer jezelf, dankzij deze vormingen van Hilde Thys

“Wat Katrien Vergauwen bij mij teweeg had gebracht, wou ik zelf ook voor anderen doen: mensen terug vertrouwen geven, maar dan in hun voelen. Bij Fluxusacademie mag ik dat vandaag waarmaken, via verschillende opleidingen.”

Ten eerste een vorming waarin je je kernkwadranten ontdekt. Iedereen heeft kernkwaliteiten: positieve, aangeboren eigenschappen waar je geen moeite voor moet doen. Eén van mijn kernkwaliteiten is bijvoorbeeld kritisch zijn. Maar bij een kernkwaliteit hoort ook een valkuil, waarin je trapt als je overdrijft in je kernkwaliteit. Als ik bijvoorbeeld muggenzift. Bij de kwaliteit hoort ook een allergie: iets in anderen dat je niet kan uitstaan. Zo heb ik moeite met mensen zonder een mening. Ten slotte heb je een groeipunt dat je het best meer ontwikkelt, zodat je minder in je valkuil belandt en minder last krijgt van je allergie. Zoals je kritiek beter verwoorden, in mijn geval.

Iedereen heeft zo gemiddeld zeven sets van kernkwadranten. Het belangrijkste of meest waardevolle daarbij is je groeipunten leren kennen en daar effectief mee aan de slag gaan. Wat zou je meer moeten ontwikkelen om meer in evenwicht te komen, om meer energie te krijgen? Om niet meer zo vaak in moeilijke situaties terecht te komen? Hoe kan je meer authentiek door het leven gaan? Hoe word je meer jezelf? En ook, wat zegt datgene waar je je zo aan ergert bij een ander over jezelf? Wat kan je daaruit leren?

“Je staat meer en meer in je eigen kracht, ontdekt wat jou energie geeft, en kiest daarvoor.”

Ten tweede geef ik een vervolgopleiding rond verbindend communiceren. Als je verbindend communiceert, vertrek je vanuit een basishouding waarbij je eerst je eigen gevoelens en behoeften herkent. Van daaruit treed je respectvol, krachtig en duidelijk met anderen in overleg. Als je heel goed voelt wat er in jezelf leeft én die gevoelens en behoeften duidelijk communiceert, waarop je gesprekspartner dat ook doet, kom je tot diepgaandere of echtere contacten, met minder misverstanden en conflicten. Dat alles leer je tijdens vele praktische, altijd bruikbare oefeningen.”

Last but not least is er je opleiding over zelfzorg.

“Correctie: zelfzorg in verbinding met je omgeving (lacht). Want ik vind zelfzorg een heel erg beladen woord. Alsof je, wanneer het niet goed met je gaat, helemaal alleen voor jezelf moet zorgen. Alleen, zonder anderen. Terwijl ik juist heel erg geloof in de kracht van verbinding, vanuit innerlijk leiderschap.

Ik wil mensen leren om hun hart, hoofd en buik te verbinden. Sommige mensen leven vanuit hun hoofd, erg rationeel. Anderen leven eerder vanuit hun hart, en reageren vanuit het gevoel. Nog anderen reageren vanuit hun buik: meteen doen, zonder voelen of denken. Als je je hoofd, hart en buik kan verbinden, ontstaat er meer evenwicht. Als jou dan iets overkomt, voel je eerst bewust: wat voel ik hierbij? Daarna vraag je je af: hoe denk ik daar nu over? En pas dan ga je naar je buik: wat zal ik nu wel of niet doen? Iemand zegt bijvoorbeeld iets tegen mij. Normaal gezien zou ik dan meteen reageren. Maar ik kan ook eerst bewust voelen dat ik me aangedaan voel, daarna bedenken dat de ander het niet verkeerd bedoelt, en dan pas reageren, wat vaak niet meer nodig is.

Want je moet niet op alles reageren. Door evenwichtig vanuit verbinding met je hoofd, hart en buik te leven, ontdek je keer na keer beter wat wel of niet belangrijk voor jezelf is, wie jij bent en wilt zijn, en waarop je dus het best wel of niet reageert. Je staat meer en meer in je eigen kracht, ontdekt wat jou energie geeft, en kiest daarvoor. Zo leer je ook terug meer vertrouwen op je intuïtie, op je gevoel. En kom je uiteindelijk tot innerlijk leiderschap.”

Hilde, het klopt wat me toegefluisterd werd. Je bent inderdaad open, spontaan, enthousiast, kritisch …

“En heel curieus (lacht). Ik wil alles en iedereen begrijpen. Zeker mensen die op het eerste gezicht anders denken dan ikzelf. Tegelijk ben ik inderdaad erg kritisch. Dat ervaar ik zelf als erg positief, een teken dat je leeft. En ik ben erg dankbaar voor dat leven, en alles wat erin gebeurt. Positief en minder positief. Want al die ervaringen maken jou tot wie je bent. En uiteindelijk komt alles goed, sowieso!

Tegelijk ben ik zeer gevoelig. Alle mensen die mij kennen, hebben mij al zien huilen. En dat vind ik helemaal oké. Ik geloof namelijk heel erg in de sterkte van kwetsbaarheid. Er schuilt heel veel kracht in jezelf kwetsbaar opstellen, je ware zelf laten zien. Dat komt altijd in mijn opleidingen terug. Mijn doel van elke vorming is steeds ‘meer jezelf worden’. Want hoe meer je dat bent, hoe gelukkiger je wordt.”

Hilde, je vergat nog je enthousiasme. Hoe hou je dat vuur in jou zo hevig brandend?

“Wel, I practice what I preach. Ik doe bijna alleen maar zaken die ik graag doe (waarbij natuurlijk ook een portie geluk komt kijken). En dat maakt het voor mij gemakkelijk. Veel leerkrachten vinden dat er vandaag veel meer van hen verwacht wordt dan 20 jaar geleden. Ik ervaar dat helemaal niet zo. Voor mij wordt het altijd maar eenvoudiger, omdat ik mijn ding gevonden heb. Omdat ik mag leven vanuit wie ik echt ben. Vandaar dat ik soms ook meer opgeladen thuiskom dan wanneer ik vertrok.

Dat is dan ook wat ik wil meegeven in mijn opleidingen. Word wie je echt bent, en dan wordt alles zoveel simpeler, dan krijg je zoveel meer energie, focus, ruimte, tijd. Kies voor die zaken waar je meer energie uithaalt dan dat je erin steekt. Maar om dat te kunnen doen, moet je natuurlijk eerst jezelf goed kennen, en weten wie je bent en wat je echt wilt.

En wees gerust: in iedereen zit iets héél moois, iets positiefs, een zaadje dat ik mag helpen zoeken, in verbinding, waardoor het naar buiten komt, waardoor het groeit. En ja, tijdens mijn opleidingen deel ik kennis. Maar ik geloof vooral in de kracht van dat zaadje, van datgene wat in jou zit. Als jij dan die interesse volgt in alles wat je doet, ontpop je tot wie je echt bent. Als kind met ASS. Als leerkracht in mijn opleiding. Als mens.”

Gerelateerde berichten

Vol vertrouwen aan de slag met ijsbergdidactiek

Vol vertrouwen aan de slag met ijsbergdidactiek

Bij Fluxusacademie kan je terecht voor inhoudelijke én beleidsondersteunende vormingen rond de ijsbergdidactiek. Onze lesgevers ondersteunen leerkrachten en professionals die leerlingen willen begeleiden in goed wiskundeonderwijs. Ze delen graag hun zorgvuldig opgebouwde kennis en expertise bij het implementeren van de ijsbergdidactiek.
Verder lezen
Samen school maken: ’t Locomotiefje op het juiste spoor

Samen school maken: ’t Locomotiefje op het juiste spoor

In het traject ‘Samen school maken’ ga je met een kernteam aan de slag om de visie en de focus voor jouw school en jouw specifieke context helder te krijgen. Maar hoe verloopt dit traject precies? Wat mag je ervan verwachten? Liesbeth Daneels, directrice van basisschool Locomotiefje in Beerse, vertelt hoe zij en haar team dit traject ervaren hebben.
Verder lezen