Een positieve dynamiek in de klas en op school via beweging

Natuurlijk is bewegen erg gezond. Maar het bevordert ook de concentratie en verbinding … tussen leerkrachten én leerlingen. Hoe zet je die kracht van beweging in bij je schoolteam en in je klas?

“Als we bewegen,” steekt Bert Cordeel van wal, “maakt ons lichaam hormonen aan, waardoor we ons beter voelen. Tegelijk verlaagt beweging onze stress, waardoor we spontaner in interactie met elkaar treden. En last but not least: door te bewegen, verscherpt onze concentratie en vergroot ons leervermogen.”

Met andere woorden: als je mensen samen een activiteit laat doen waarbij ze moeten bewegen, om een gezamenlijk doel te bereiken, leren ze makkelijker én komen ze vlotter naar elkaar toe. Hoe je dat dubbel effect bereikt, in de klas en binnen schoolteams, leert Bert Cordeel aan tijdens verschillende vormingen bij Fluxusacademie.

Twee scholen onder één dak

Schoolteams verbinden via beweging, dat was precies wat directeur Stef Van Gorp van basisschool Atlantis uit Arendonk en vestigingscoördinator Evie De Boeck van De 3master, de basisschool voor buitengewoon onderwijs, wilden bereiken.

“Onze basisschool Atlantis heeft een erg groot schoolgebouw, waarvan er twee verdiepingen leegstonden”, vertelt Stef. “Omgekeerd zat De 3master in een te klein, niet meer te renoveren gebouw. Dus doen we sinds schooljaar 2022-2023 aan ‘cohousing’: De 3master is bij ons ingetrokken.”

“De leerlingen van beide scholen vonden elkaar al snel. Nu hopen we dat ook onze leerkrachten zich verbinden. Iets waarvoor we hen een eerste zachte start wilden geven. Op zoek naar een passende activiteit die focust op verbinding, namen we contact op met Fluxusacademie en Bert Cordeel.”

“Vragen waarmee de deelnemers net genoeg over zichzelf prijsgaven, om overeenkomsten met anderen te ontdekken en in verbinding te komen.”

Bewegen om te verbinden

“Het doel was dat alle leden van beide schoolteams elkaar beter zouden leren kennen, ook zij die wat introvert zijn”, gaat Bert verder. “Daarvoor liet ik hen een namiddag lang allerlei ludieke, laagdrempelige bewegingsactiviteiten uitvoeren. Niet te intensief, gefocust op communicatie. Ik legde bijvoorbeeld tien puzzels gemixt op negen tafels. De deelnemers moesten die dan maken, maar dat konden ze alleen door met (on)bekenden aan andere tafels te overleggen.”

Tijdens die eerste opdracht werkten de deelnemers samen in homogene groepjes, per school. Maar tijdens volgende activiteiten bevatte elke groep evenveel medewerkers van beide scholen. De samenstelling wisselde ook telkens, waardoor je almaar nieuwe mensen leerde kennen, zonder je een minderheid te voelen. “Na elke bewegingsactiviteit liet ik hen elkaar bovendien een vraag stellen, waardoor ze mekaar beter leerden kennen.

Na afloop was Stef Van Gorp erg tevreden. “Het ijs tussen onze schoolteams is gebroken. En ook in de toekomst willen onze beide scholen activiteiten blijven organiseren om verder te verbinden, zonder te forceren. Bewegen zal daar onlosmakelijk deel van blijven uitmaken,” vertelt Stef Van Gorp, “net omdat beweging de drempel tot elkaar verlaagt.”

Ook bewegen in de klas

De bewegingsactiviteiten waarmee de schoolteams verbonden raakten, zijn ook perfect toepasbaar in de klas, waar bewegen meer dan ooit een must is. “Nog geen 10% van de Vlaamse jeugd beweegt dagelijks genoeg”, merkt Bert Cordeel op. “Kinderen kunnen ook minder buiten spelen, omdat daar minder plaats voor is. Dus moeten wij hen aan het bewegen zetten. Maar dan niet alleen tijdens de les LO. Kinderen zouden best elke dag 60 minuten matig tot intensief bewegen.”

Of er dan genoeg tijd overblijft om leerlingen kennis bij te brengen? “Zeker, dankzij de andere troeven van bewegen. Als je langdurig lesgeeft, verliezen kinderen hun focus. Met wat beweging vergroot je je concentratie weer. Onze hersenen krijgen dan meer zuurstof, waardoor we ons beter kunnen concentreren, én ons brein maakt sneller verbindingen, waardoor we beter onthouden.”

Wil ook jij je klas of team in beweging zetten?

En vraag je je af hoe je dat kan aanpakken? Volg een van de vormingen van Bert Cordeel bij Fluxusacademie. Tijdens de vorming ‘Groepsbinding in je schoolteam’ dompelt Bert jou en je schoolteam onder in allerlei verbindende activiteiten, om elkaar beter te leren kennen, met elkaar te spreken, naar elkaar te luisteren en samen te werken.

Wil je de kracht van beweging inzetten in je klas en bij het leren? Volg dan de vorming ‘Actief leren in de klas’ van Bert Cordeel. Daarin krijg je heel wat praktische voorbeelden, waarmee je meteen bewegingsactiviteiten in je klaspraktijk kan inbouwen, zonder dat je daarvoor je hele manier van lesgeven moet veranderen.

En in de vorming ‘Creëer een positieve groepsdynamiek in je klas via bewegingsactiviteiten’ leer je via een helder kader kijken naar de groepsdynamiek in jouw klas en krijg je een heleboel voorbeelden, oefeningen en activiteiten aangereikt om via bewegingsactiviteiten die dynamiek te versterken.

 

Gerelateerde berichten