Begeleiden van schoolteams

Begeleiden van schoolteams

Inhoud

Participatief leiderschap, je team in verbinding brengen, samen aan de slag gaan vanuit een gedeelde en motiverende visie, … In dit traject leer je teams te begeleiden naar een constructieve samenwerking. Dat doe je aan de hand van heel wat praktijkgerichte voorbeelden, oefeningen en (zelf)reflectiemomenten.

Je ontdekt hoe je de kracht van diversiteit in het team zo optimaal mogelijk kan benutten. Je oefent om weerstanden om te buigen tot boeiende inzichten en kansen. Aan het eind van dit traject heb je alle handvatten in handen om (school)teams op een verbindende manier samen school te laten maken.

Doelgroep

Dit traject is gericht op directeurs, (zorg)coördinatoren, leerlingenbegeleiders, middenkader, teamleaders en leerkrachten die verbindend en vanuit een duidelijke visie aan de slag willen met hun (school)team. Maar ook begeleiders, vormers en trainers buiten het onderwijs leren in dit opleidingstraject de nodige vaardigheden om aan de slag te gaan met visiegedreven en participatieve (veranderings)processen.

Praktisch

HUB Lier
HUB Turnhout
HUB Berlaar
20 apr 2023 - 08 jun 2023
Sessie 1: 02/05/2023, 9u-15u30 -> Turnhout
Sessie 2: 11/05/2023, 9u-15u30 -> Lier
Sessie 3: 02/06/2023, 9u-15u30 -> Berlaar
Sessie 4: 08/06/2023, 9u-15u30 -> Turnhout
Sessie 5: in te plannen in samenspraak
€650 - 50% korting voor scholengroep Fluxus
Inschrijven voor deze opleiding
Lesgever

Katrien Vergauwen

Katrien Vergauwen heeft als vormer, trainer, begeleider een passie voor mensen en samenwerken.

Katrien Vergauwen

Katrien Vergauwen coördineert Fluxusacademie, met een groot hart voor onderwijs, mensen en samenwerken. Doorheen haar professionele loopbaan als docent, vormer, trainer, (proces)begeleider specialiseerde ze zich in teamdynamieken en leiderschap. Ze legt daarbij de focus op verbindend werken en begeleidt teams naar een visiegedreven organisatieontwikkeling. Ze gaat steeds op zoek naar het evenwicht tussen pedagogisch denken en samen (onder)zoeken en creëren, uitdagingen ombuigen tot mogelijkheden.

Katrien is sociaal pedagoog van opleiding en werkte 15 jaar in het hoger onderwijs. Daarnaast bouwde ze jaren ervaring op in non profit, social profit en onderwijs. Ze coördineerde onder meer gedurende 4 jaren de inhoudelijke bijdrage van Tenz aan het Warme Scholenproject.

Sinds 2020 bundelt Katrien haar ervaringen in de functie van coördinator van Fluxusacademie. Daarnaast begeleidt ze ook trajecten schoolontwikkeling.

  • Opleiding: sociaal pedagoog en leerkracht
  • Werkgebied: ervaring in onderwijs, vorming, sociaal werk
  • Focus: teamwerking, leiderschap, schoolontwikkeling
  • Geniet van: de energie van teams
katrienvergauwen@scholengroepfluxus.be
Mail me

Een dagje ‘teamteaching’ volgen? Absoluut niet alleen theorie, maar denkkaders gekoppeld aan praktijkvoorbeelden!
Wat is teamteaching? Welke manieren van teamteaching zijn er? Wat is het verschil met bv. co-teaching? Hoe kan je concreet aan de slag gaan? Is het ineens ‘alles of niets’ of kan het ook ‘rustig aan’? Hoe doe je dit in klassieke gebouwen of in een moderne setting? Op deze en ook nog andere vragen kregen wij een verhelderend antwoord.

Ghislaine Van Dijck
Directeur BS Ten Dorpe

Katrien nam ons team mee in het versterken en verfijnen van onze schoolvisie. Ze keek heel gericht naar de specifieke schoolcontext en betrok meteen het voltallige team. We kregen theoretische kaders aangereikt, en concrete antwoorden op vragen en noden. Een bijzonder inspirerende voormiddag, die ons goesting heeft gegeven in meer.

Pieter Cnaepkens
Directeur Freinetschool Lille

Weet je wat het leukste is aan heel dit project ‘Samen School Maken’? Het kost helemaal geen moeite. Dit voelt allemaal zo natuurlijk aan. Het geeft mij zelfs energie. We hebben nog een lange weg te gaan, dat besef ik. Maar het voelt goed dat er ruimte is voor verandering.

Hilde Thys
Leerkracht BuBaO De 3Master, Kasterlee