“Dit traject gaf ons heel wat tools in handen maar tegelijk was er enorm veel ruimte om onze eigen invulling te geven. Elke school is anders en dankzij de begeleiding maak je er echt je eigen traject van. Het kernteam is echt cruciaal. Zij moeten de nood inzien om te veranderen en dat op een verbindende manier kunnen overbrengen. Wanneer dat lukt heb je echt een winning team.”
“Nochtans was het geen gemakkelijke weg,” geeft Liesbeth toe. “Het ging er soms heftig aan toe met zelfs tranen en geroep. Maar het was nodig om dat allemaal uit te spreken, om alles open en bloot op tafel te leggen en soms de confrontatie aan te gaan voor we verder konden. Het resultaat is wel dat alle neuzen nu duidelijk in dezelfde richting staan.”
Het traject van Liesbeth en haar team was behoorlijk intensief, zeker als je in rekening neemt dat er ondertussen nog een COVID-pandemie bovenop kwam. “Zelfs in die moeilijke tijden is door het hele proces de sfeer op school totaal veranderd. Het hele team voelt zich gesterkt en steunt elkaar. Ook als directie voel ik me nu meer gesteund, energieker. Ik sta er niet meer alleen voor! Onze schoolmascotte is Max, de machinist van het Locomotiefje. En Max is niet langer alleen, het is een max kernteam nu.”
Liesbeth is ondertussen zo overtuigd van de kracht van dit traject dat ze zelf ook begeleider werd. Ze ziet zelf elke dag wat voor verandering dit hele proces teweeg heeft gebracht in haar school en die ervaring en inzichten deelt ze graag met andere schoolteams.