Vol vertrouwen aan de slag met ijsbergdidactiek

Een belangrijk onderdeel van het opleidingsaanbod van Fluxusacademie zijn de vormingen rond de ijsbergdidactiek. Maar wat houdt die didactiek precies in? En hoe willen de lesgevers van Fluxusacademie het verschil maken?

Inzetten op inzichtelijk rekenonderwijs

De ijsbergdidactiek, ook wel ijsbergrekenen genoemd, biedt een leerlijn en didactiek voor het wiskundeonderwijs van de jongste kleuters in K1 tot leerlingen in L6. Deze leerlijn werd uitgegeven door de PBD GO! in een reeks van 9 cahiers wiskunde.  De ijsbergdidactiek is geen nieuwe didactiek, maar een combinatie van globaal aanvaarde leertheorieën die hun effect in het wiskundeonderwijs bewezen hebben. Kenmerkend aan deze leerlijn is de focus op inzichtelijk rekenen en een goede beheersing van de basisvaardigheden.

Leerkrachten vertellen ons vaak dat het kader van het ijsbergrekenen hen sterker maakt in hun aanpak van wiskundeonderwijs. De stevige vakkennis die ze in de vormingen opbouwen, zorgt er bovendien voor dat ze met het volste vertrouwen aan de slag kunnen

Ons uitgangspunt

Het wiskundeteam van scholengroep Fluxus begeleidt en ondersteunt scholen bij de implementatie van de ijsbergdidactiek. Al 4 schooljaren professionaliseren en coachen we leerkrachten en teams van onze scholengroep tot op de klasvloer. Via de Fluxusacademie kunnen ook onderwijsprofessionals van buiten onze scholengroep inschrijven voor het vormingsaanbod rond de ijsbergdidactiek.

Annelies Leynen, begeleider binnen het wiskundeteam van Fluxusacademie legt uit: “Leerkrachten vertellen ons vaak dat het kader van het ijsbergrekenen hen sterker maakt in hun aanpak van wiskundeonderwijs. De stevige vakkennis die ze in de vormingen opbouwen, zorgt er bovendien voor dat ze met het volste vertrouwen aan de slag kunnen”. Dat is ook meteen het uitgangspunt van onze opleidingen: leerkrachten opnieuw eigenaar maken van het leerproces van kinderen met de ijsberg als didactisch kader. We inspireren onze deelnemers met materialen en leren hen hoe ze die kunnen inzetten in de praktijk.

In de vormingen van Fluxusacademie delen we onze jarenlange expertise binnen de ontwikkeling van de ijsbergdidactiek en de uitrol ervan op de klasvloer.

We hebben al heel wat leerkrachten en teams begeleid bij het omzetten van de theorie naar de praktijk. Als begeleiders hebben we zo heel wat expertise opgebouwd. Eventuele valkuilen die bij de implementatie naar boven komen, zetten we om in stevige krachtlijnen. Die ervaring delen we graag. Zo kunnen we de didactiek volledig tot zijn recht laten komen en inzetten zoals het bedoeld is.

Opleidingen voor alle onderwijsprofessionals

Fluxusacademie biedt enerzijds inhoudelijke opleidingen voor leerkrachten en professionals die leerlingen willen begeleiden in goed wiskundeonderwijs. Daarnaast kunnen scholen ook bij ons terecht voor beleidsondersteunende opleidingen. “We merkten al snel dat veranderingen op klasniveau vaak uitgroeien tot thema’s die een aanpak op schoolniveau vereisen”, vertelt Annelies. “Om hieraan tegemoet te komen, hebben we een aantal tools ontwikkeld die op schoolniveau ingezet kunnen worden.” In de reeks beleidsondersteunende vormingen behandelen we thema’s die je nodig hebt om de ijsbergdidactiek op een duurzame, visiegedreven en kwaliteitsvolle manier te implementeren op schoolniveau.

We merkten al snel dat veranderingen op klasniveau vaak uitgroeien tot thema’s die een aanpak op schoolniveau vereisen. Om hieraan tegemoet te komen, hebben we een aantal tools ontwikkeld die op schoolniveau ingezet kunnen worden.

Het wiskundeteam binnen Fluxusacademie bestaat uit 4 gedreven en ervaren lesgevers, elk met hun eigen achtergrond en expertise. An, Jasmien, Leen en Annelies bieden een brede waaier van vormingen aan rond de ijsbergdidactiek. Wil jij aan de slag met de ijsbergdidactiek in jouw klas of op schoolniveau? Maak dan kennis met ons vormingsaanbod binnen Fluxusacademie.

Gerelateerde berichten

Samen school maken: ’t Locomotiefje op het juiste spoor

Samen school maken: ’t Locomotiefje op het juiste spoor

In het traject ‘Samen school maken’ ga je met een kernteam aan de slag om de visie en de focus voor jouw school en jouw specifieke context helder te krijgen. Maar hoe verloopt dit traject precies? Wat mag je ervan verwachten? Liesbeth Daneels, directrice van basisschool Locomotiefje in Beerse, vertelt hoe zij en haar team dit traject ervaren hebben.
Verder lezen