Nieuw in het aanbod van Fluxusacademie zijn de vormingen “Nieuwe Autoriteit – een praktisch bruikbaar kader” en “Werken aan een open feedbackcultuur” van Hilde Raets. Hoog tijd dus om Hilde aan jullie voor te stellen! We gingen met haar in gesprek en werden helemaal meegezogen in haar bevlogen ideeën. Hopelijk worden jullie er ook – op z’n minst een beetje – warm van!
Dag Hilde, kan je kort beschrijven wie jij bent en wat je doet in het leven?
Ik ben in de eerste plaats mama van twee kindjes. Daarnaast ben ik van opleiding klinisch orthopedagoog en werk ik voltijds als directeur van het Daltonatheneum in Westerlo. ’s Avonds, wanneer de kinderen in bed liggen, ondersteun ik – als therapeut – volwassenen die het moeilijk hebben in het leven. En natuurlijk geef ik een aantal interessante vormingen voor Fluxusacademie!
Hoe ben je bij Nieuwe Autoriteit terecht gekomen? Wat maakt dat concept zo belangrijk en inspirerend voor jou?
Ik zie dat het op heel wat scholen moeilijk loopt: leerlingen vertonen uitdagend gedrag, zijn soms agressief en leerkrachten voelen zich niet meer veilig. Op die manier ontstaat er een situatie en een dynamiek waar je als school niet op één twee drie uit kan raken. Nieuwe Autoriteit biedt dan een krachtige en zinvolle oplossing, omdat het duidelijke grenzen stelt, MAAR ook de relatie niet loslaat, en dat is voor mij enorm belangrijk.
Meestal zien we bij mensen enkel het topje van de ijsberg en reageren we ook op hen via dat wat we zien. Dat kan lastig of ongepast gedrag zijn, waar we dan boos of teleurgesteld op reageren. Via het idee van Nieuwe Autoriteit ga je kijken wat er zich onder het wateroppervlak bevindt en dan komen we te weten wie iemand echt is, wat zijn gedachten en gevoelens zijn en wat er in zijn persoonlijke rugzak zit.