Tijdens dit traject worden OKAN-leerkrachten gedurende drie voormiddagen bij elkaar gebracht.
Elke sessie gaan we aan de slag met een bepaald thema en worden de deelnemers geïnspireerd en geprikkeld door de begeleider en door elkaar. Er wordt ruimte voorzien voor uitwisseling en het bespreken met de groep van individuele casussen. ‘Samen komen we verder dan alleen’ is de insteek van de sessies.
De eerste sessie staan we stil bij de specifieke uitdagingen van klasmanagement binnen het OKAN-onderwijs. We bekijken hoe de verschillende deelnemers dit aanpakken en hoe zij op een cultuursensitieve manier proberen om te gaan met moeilijk gedrag.
We starten deze sessie met een verbindende oefening in een vreemde taal zodat je zelf kan ervaren hoe leerlingen zich voelen als ze aangewezen zijn op gebaren, mimiek en expressie. De oefening zelf kan je nadien in het Nederlands ook inzetten tijdens je lessen.
De tweede sessie gaan we concreet lesmateriaal uitwisselen. Iedereen stuurt de lesgeefster een les of project door waar hij of zij trots op is en dat hij of zij graag wil delen met de groep. Zo kan elke deelnemer met een pak nieuw interessant materiaal aan de slag in zijn/haar/hun klassen.
We kijken op voorhand samen even op welke manier deze les bruikbaar kan zijn voor alle deelnemende leerkrachten.
Deze derde sessie gaan we dieper in op de niveauverschillen binnen het OKAN-onderwijs en bekijken we welke good practices er zijn om minder arbeidsintensief te kunnen differentiëren.
Er zal ook tijd gemaakt worden om terug te koppelen naar sessie 1 en 2:
Voor alle OKAN-leerkrachten die samen over hun klaspraktijk willen nadenken, nood hebben aan tips en ervaringen willen uitwisselen.
Lesgever
Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe vormingen, boeiende lesgevers en inspirerende leerkansen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Fluxusacademie!
All rights reserved. © 2025 Fluxusacademie. Ontwikkeld door Webler.