Begrijpend lezen in het secundair onderwijs – digitaal

Begrijpend lezen in het secundair onderwijs – digitaal

Inhoud

Goed begrijpend kunnen lezen is erg belangrijk voor een succesvolle schoolcarrière, maar ook om later vlot mee te kunnen in onze samenleving. Uit het recentste PISA-onderzoek bij 15-jarigen blijkt bovendien dat de leesvaardigheid van onze tieners pijlsnel daalt. Maar hoe pak je dat aan?

In deze vorming maak je kennis met een wetenschappelijk onderbouwde, maar ook praktische didactische aanpak die je meteen kan inzetten in je lespraktijk. In de workshop worden de 5 sleutels voor een effectieve begrijpend-leesdidactiek vertaald naar concrete handvatten en je krijgt inzicht in hoe je doel- en resultaatsgericht met begrijpend lezen aan de slag kan. Bovendien krijg je ook heel wat materiaal aangereikt: je leert werken met lesfiches en vindt je weg in de bijhorende leesmap (met o.a. 75 informatieve teksten, strategiekaart, motiverende starters, reflectiemomenten, instructiefilmpjes) om diepgaand en gestructureerd in te zetten op leesniveau, leesmotivatie en leesstrategie van je leerlingen.

Wil je hier nog dieper op ingaan of wil je meer begeleiding bij de praktische toepassing in de klas, dan kan je aanvullend nog 2 halve dagen extra volgen in het traject rond begrijpend lezen.

Doelgroep

De doelgroep voor deze workshop zijn leraren PAV in de 1e en 2e graad, leerkrachten Nederlands in de 1e en 2e graad, leerkrachten geschiedenis, aardrijkskunde, LBV, ... Zij kunnen allemaal aan de slag met het aangeleverde materiaal om zo leerlingen te ondersteunen bij het begrijpend lezen.

Praktisch

Digitaal
Donderdag 25 apr 2024
9 - 12u
€ 75 - 50% korting voor scholengroep Fluxus
Inschrijven voor deze opleiding
Lesgever

Kim Van Ammel

Kim Van Ammel begeleidt vormingen en trajecten rond taaleducatie.

Kim Van Ammel

Kim Van Ammel is onderwijskundige en werkte van 2017 tot 2021 aan een doctoraat over begrijpend lezen in het secundair onderwijs, met Hilde Van Keer als promotor. In haar onderzoek legde Kim de focus op het in kaart brengen en het bevorderen van de leesmotivatie, het leesstrategiegebruik en het leesbegrip van leerlingen. Op dit moment is Kim aan de slag als stafmedewerker Edusprong binnen GO! CVO EduKempen.

Bij Fluxusacademie begeleidt Kim de vorming en het traject rond begrijpend lezen (in secundair onderwijs).

  • opleiding: pedagoog en leerkracht
  • werkgebied: ervaring in onderwijsbeleid en onderzoek
  • focus: leesvaardigheid
  • geniet van: blijven leren en ontwikkelen
kim.vanammel@edukempen.be
Mail me

De opleiding werd zeer helder, opbouwend en concreet gebracht. Hier heb ik echt veel aan gehad als beginnend leerkracht Nederlands voor Okan. Het concrete programma is te hoog gegrepen om toe te passen in mijn klassen. Maar de basistools en leesstrategieën zijn echt wat ik nodig had.

Sofie Van Doninck

Heel interessant. We kregen tips die eenvoudig en zonder veel extra werk toepasbaar zijn.

Ann Vankeirsbilck

Leerrijke nascholing met kant-en-klare tools en een aanbod aan teksten. Ik ben blij mij ingeschreven te hebben. Bedankt!

Mike De Cleir

Veel informatie, ik sta te popelen om ermee aan de slag te gaan. Ik ben ook al ingeschreven voor de vervolgsessie. Spannend.

Cindy Janssens