Getalbegrip en bewerkingen met natuurlijke getallen in L4

Inhoud

Hoe maak je van kinderen vlotte en flexibele rekenaars? In deze vorming krijg je inzicht in de opbouw en de didactiek van getalbegrip en bewerkingen in het vierde leerjaar volgens het ijsbergrekenen. Je maakt kennis met de procedures voor cijferen en hoofdrekenen en hoe je die inzichtelijk kan ondersteunen.

Deze vorming staat bol van de praktische voorbeelden en handige tips. Daarnaast krijg je een digitale inspiratiebundel en ondersteunende materialen, en we tonen je hoe je die materialen doelgericht kan inzetten om getalbegrip en bewerkingen bij jouw leerlingen te stimuleren. Zo kan je de volgende dag meteen aan de slag in jouw klas.

Thema’s van de vorming

  • Je maakt kennis met de leerlijn en opbouw van het getalbegrip en bewerkingen met natuurlijke getallen in het vierde leerjaar.
  • Je krijgt zicht op de aanpak en didactische opbouw van belangrijke concepten.
  • Je leert hoe je structuurmodellen binnen de ijsbergdidactiek kan inzetten.
  • Je maakt kennis met technieken voor het automatiseren, memoriseren, het verwerven van flexibele rekenstrategieën en het gericht inzetten ervan.
  • Je legt de link met de praktijk aan de hand van inspirerende voorbeelden om de didactiek toe te passen.

Doelgroep

Deze vorming is voor leerkrachten in het vierde leerjaar van de lagere school die meer willen weten over het ijsbergrekenen en die willen leren hoe je rekenactiviteiten inzichtelijk opbouwt volgens deze didactiek.

Praktisch

HUB Berlaar
Vrijdag 10 feb 2023
9u30-15u30
€ 130 - gratis voor Fluxus scholengroep
Inschrijven voor deze opleiding
Lesgever

Annelies Leynen

Annelies Leynen geeft vormingen rond ijsbergdidactiek.

Annelies Leynen

Annelies is logopediste van opleiding met een brede waaier aan ervaring. Ze bouwde haar expertise dan ook op vanuit verschillende invalshoeken en functies. Zo werkte ze in het verleden in zowel het buitengewoon als het gewoon onderwijs, was ze teamcoördinator en heeft ze ervaring als directeur.

Sinds een aantal jaren is Annelies actief als begeleider in het wiskundeteam van Scholengroep Fluxus. In die functie ondersteunt ze schoolteams bij het implementeren van de ijsbergdidactiek binnen het leergebied wiskunde. Die ervaring en expertise stelt Annelies nu ook ten dienste als trainer bij Fluxusacademie.

  • Opleiding: logopedist en leerkracht
  • Werkgebied: ervaring in onderwijs, coaching en vorming
  • Focus: ijsbergdidactiek, beleidsondersteuning
  • Geniet van: samen bouwen aan onderwijskwaliteit
anneliesleynen@scholengroepfluxus.be
Mail me
Lesgever

Jasmien Mermans

Jasmien Mermans begeleidt opleidingen en trajecten rond de ijsbergdidactiek.

Jasmien Mermans

Jasmien maakt deel uit van het wiskundeteam van Scholengroep Fluxus. De afgelopen jaren begeleidde ze heel wat schoolteams bij het implementeren van de ijsbergdidactiek.

Haar expertise, kennis en ervaring bouwde ze op doorheen haar professionele loopbaan en vanuit verschillende functies. Als leerkracht lager onderwijs vertaalde ze onder meer de didactische cahiers wiskunde naar de klaspraktijk in het eerste leerjaar. Na 10 jaar ging ze naast haar klaspraktijk deeltijds aan de slag als zorgcoördinator en verbreedde ze zo haar horizon.

Jasmien is een begeleider met een hart voor onderwijskwaliteit. Daarbij is haar uitgangspunt altijd de kracht van de leerkracht. Ze stelt haar ervaring en expertise nu ten dienste van de Fluxusacademie waar ze mee opleidingen en trajecten rond de ijsbergdidactiek zal geven.

  • Opleiding: leerkracht lager onderwijs
  • Werkgebied: onderwijs – coaching - vorming
  • Focus: ijsbergdidactiek wiskunde – beleidsondersteuning
  • Geniet van: leerkrachten inspireren
JasmienMermans@scholengroepfluxus.be
Mail me
Lesgever

An Verborgt

An Verborgt begeleidt vormingen ijsbergdidactiek.

An Verborgt

An Verborgt is orthopedagoog in het buitengewoon onderwijs met een passie voor kwaliteitsvol onderwijs. Ze heeft een ruime ervaring in het coachen van teams en het uitbouwen van onderwijs op maat voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Vanuit haar expertise in emotionele ontwikkeling heeft ze oog voor het ontwikkelingsleerproces van het kind en de impact die leerkrachten en hun begeleidingsstijl daarbij hebben.

Sinds een aantal jaren is An ook actief als begeleider in het wiskundeteam van Scholengroep Fluxus. Door haar holistische kijk op ontwikkeling ondersteunt ze leerkrachten en onderwijsteam bij het implementeren van de ijsbergdidactiek in de schooleigen context.

  • opleiding: orthopedagoge
  • werkgebied: ervaring in (buitengewoon) onderwijs, vorming en coaching
  • focus: ijsbergdidactiek, beleidsondersteuning, specifieke onderwijsbehoeften
  • geniet van: mensen inspireren, kwaliteitsvol onderwijs
anverborgt@scholengroepfluxus.be
Mail me

Het is een grote meerwaarde dat de implementatie van het ijsbergrekenen ook op schoolniveau aandacht krijgt. We hebben als beleidsteam veel tools gekregen om op onze eigen school aan de slag te gaan.

Katrien Dewilde
Directie basisschool ’t Egeltje, Mol

De lesgever legt de leerlijn en de opbouw van het ijsbergrekenen helder uit. Het is waardevol dat de theorie meteen gekaderd wordt in de praktijk en je als leerkracht zelf leert handelen en verwoorden.

Zoë Soentjens
Leerkracht lager onderwijs, de 3Master, Herentals

Een zeer inspirerende en praktische vorming, die je als leerkracht een boost geeft om bewust op wiskunde in te zetten via de ijsbergdidactiek. Je leert je klaspraktijk door een wiskundebril te bekijken en met concrete materialen uit de klas aan de slag te gaan.

Karen Knaepen
Kleuteronderwijzeres, Freinetschool Op Stelten, Dilsen-Stokkem