Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

Inhoud

Hoe maak je leerlingen in het derde leerjaar van het lager onderwijs vertrouwd met de domeinen breuken, kommagetallen, meten, meetkunde en tabellen & grafieken? In deze vorming maak je kennis met de inhoud en de didactiek van het ijsbergmodel. Je krijgt inzicht in de wiskundige concepten van deze domeinen en hoe je de leerervaring van jouw leerlingen zo kan organiseren dat ze zich deze concepten vlot eigen maken. Bovendien krijg je heel wat praktische tips, oefeningen en  materialen zodat je de volgende dag meteen met deze nieuwe inzichten aan de slag kan.

Thema’s van de vorming

  • Je krijgt inzicht in de leerlijn en opbouw van de domeinen breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken voor het derde leerjaar lager onderwijs.
  • Je krijgt inzicht in belangrijke concepten en vaardigheden en hoe ze zich onderling verhouden.
  • Je krijgt tips voor een goede aanpak en didactische opbouw van belangrijke concepten.
  • Je leert hoe je structuurmodellen binnen de ijsbergdidactiek kan inzetten.
  • Je leert hoe je aandacht kan hebben voor een sterke instructie.
  • Je legt de link met de praktijk aan de hand van inspirerende voorbeelden om de didactiek toe te passen.

Doelgroep

Deze vorming is voor leerkrachten in het derde leerjaar van het lager onderwijs die meer willen weten over de didactiek, opbouw en aanpak van de domeinen breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken en hoe je rekenactiviteiten inzichtelijk opbouwt volgens het ijsbergmodel.

Praktisch

HUB Berlaar
Donderdag 11 mei 2023
9u30-12u30
€ 65 - gratis voor Fluxus scholengroep
Inschrijven voor deze opleiding

Deze opleiding is jammer genoeg volzet. Hou onze Facebook-pagina en de website in de gaten wanneer je op de hoogte wil blijven van nieuwe opleidingen en data.

Lesgever

Annelies Leynen

Annelies Leynen geeft vormingen rond ijsbergdidactiek.

Annelies Leynen

Annelies is logopediste van opleiding met een brede waaier aan ervaring. Ze bouwde haar expertise dan ook op vanuit verschillende invalshoeken en functies. Zo werkte ze in het verleden in zowel het buitengewoon als het gewoon onderwijs, was ze teamcoördinator en heeft ze ervaring als directeur.

Sinds een aantal jaren is Annelies actief als begeleider in het wiskundeteam van Scholengroep Fluxus. In die functie ondersteunt ze schoolteams bij het implementeren van de ijsbergdidactiek binnen het leergebied wiskunde. Die ervaring en expertise stelt Annelies nu ook ten dienste als trainer bij Fluxusacademie.

  • Opleiding: logopedist en leerkracht
  • Werkgebied: ervaring in onderwijs, coaching en vorming
  • Focus: ijsbergdidactiek, beleidsondersteuning
  • Geniet van: samen bouwen aan onderwijskwaliteit
anneliesleynen@scholengroepfluxus.be
Mail me
Lesgever

Jasmien Mermans

Jasmien Mermans begeleidt opleidingen en trajecten rond de ijsbergdidactiek.

Jasmien Mermans

Jasmien maakt deel uit van het wiskundeteam van Scholengroep Fluxus. De afgelopen jaren begeleidde ze heel wat schoolteams bij het implementeren van de ijsbergdidactiek.

Haar expertise, kennis en ervaring bouwde ze op doorheen haar professionele loopbaan en vanuit verschillende functies. Als leerkracht lager onderwijs vertaalde ze onder meer de didactische cahiers wiskunde naar de klaspraktijk in het eerste leerjaar. Na 10 jaar ging ze naast haar klaspraktijk deeltijds aan de slag als zorgcoördinator en verbreedde ze zo haar horizon.

Jasmien is een begeleider met een hart voor onderwijskwaliteit. Daarbij is haar uitgangspunt altijd de kracht van de leerkracht. Ze stelt haar ervaring en expertise nu ten dienste van de Fluxusacademie waar ze mee opleidingen en trajecten rond de ijsbergdidactiek zal geven.

  • Opleiding: leerkracht lager onderwijs
  • Werkgebied: onderwijs – coaching - vorming
  • Focus: ijsbergdidactiek wiskunde – beleidsondersteuning
  • Geniet van: leerkrachten inspireren
JasmienMermans@scholengroepfluxus.be
Mail me
Lesgever

An Verborgt

An Verborgt begeleidt vormingen ijsbergdidactiek.

An Verborgt

An Verborgt is orthopedagoog in het buitengewoon onderwijs met een passie voor kwaliteitsvol onderwijs. Ze heeft een ruime ervaring in het coachen van teams en het uitbouwen van onderwijs op maat voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Vanuit haar expertise in emotionele ontwikkeling heeft ze oog voor het ontwikkelingsleerproces van het kind en de impact die leerkrachten en hun begeleidingsstijl daarbij hebben.

Sinds een aantal jaren is An ook actief als begeleider in het wiskundeteam van Scholengroep Fluxus. Door haar holistische kijk op ontwikkeling ondersteunt ze leerkrachten en onderwijsteam bij het implementeren van de ijsbergdidactiek in de schooleigen context.

  • opleiding: orthopedagoge
  • werkgebied: ervaring in (buitengewoon) onderwijs, vorming en coaching
  • focus: ijsbergdidactiek, beleidsondersteuning, specifieke onderwijsbehoeften
  • geniet van: mensen inspireren, kwaliteitsvol onderwijs
anverborgt@scholengroepfluxus.be
Mail me

Het is een grote meerwaarde dat de implementatie van het ijsbergrekenen ook op schoolniveau aandacht krijgt. We hebben als beleidsteam veel tools gekregen om op onze eigen school aan de slag te gaan.

Katrien Dewilde
Directie basisschool ’t Egeltje, Mol

De lesgever legt de leerlijn en de opbouw van het ijsbergrekenen helder uit. Het is waardevol dat de theorie meteen gekaderd wordt in de praktijk en je als leerkracht zelf leert handelen en verwoorden.

Zoë Soentjens
Leerkracht lager onderwijs, de 3Master, Herentals

Een zeer inspirerende en praktische vorming, die je als leerkracht een boost geeft om bewust op wiskunde in te zetten via de ijsbergdidactiek. Je leert je klaspraktijk door een wiskundebril te bekijken en met concrete materialen uit de klas aan de slag te gaan.

Karen Knaepen
Kleuteronderwijzeres, Freinetschool Op Stelten, Dilsen-Stokkem