Inhoud
Wil je met je kleuterteam starten met ijsbergrekenen en deze didactiek concreet, duurzaam en kwaliteitsvol implementeren?
Dit begeleidingstraject laat leerkrachten kennismaken met de algemene principes van de ijsbergdidactiek in de kleuterklas en toont je hoe je die heel praktijkgericht kan toepassen in de klas.
Je krijgt inzicht in de volledige leerlijn van de jongste kleuters tem K3: getalbegrip, ontluikende bewerkingen, meten, meetkunde en tabellen & grafieken. Daarnaast leer je hoe de ontwikkeling van deze verschillende domeinen verloopt bij kleuters.
We delen we onze jarenlange expertise en aan de hand van heel wat praktische tips en voorbeelden leren we je met wiskundeogen te kijken naar de materialen in jouw klas. We laten je zien hoe je die materialen doelgericht kan gaan inzetten om de ontwikkeling van je kleuters te stimuleren.
Na iedere vormingsdag ga je naar huis met een digitale inspiratiebundel en ondersteunende materialen, zodat je nadien meteen aan de slag kan.
In dit traject leren we via een dynamisch systeem je aanbod vorm te geven, naast je dagelijkse werking via routines en vaste activiteiten. We bekijken ook hoe je kan inzetten op een handig observatie- en evaluatiesysteem. We maken de vertaalslag naar je eigen klaspraktijk en via een intervisiemoment voorzien we ook ruimte om een antwoord te geven op al je vragen en te ondersteunen bij dingen waar je nog op vastloopt.
Inhoud van het begeleidingstraject
- Dag 1 - Inhoudelijke vorming ijsbergrekenen in de kleuterklas: getalbegrip & ontluikende bewerkingen
- Dag 2 - Inhoudelijke vorming ijsbergrekenen in de kleuterklas: meten, meetkunde, tabellen & grafieken
- Dag 3 - Kleutertool: aanbod, observatie & evaluatie van het ijsbergrekenen
- Dag 4 - Intervisie & uitwisseling
Doelgroep
Dit traject is voor kleuterteams die aan de slag willen met de ijsbergdidactiek in het kleuteronderwijs.
Data vast te leggen in afstemming met de lesgever.