Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Gedrag is communicatie - leer de hulpvraag herkennen

Gedrag is communicatie, ook moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren. In deze jaaropleiding maak je je de taal van moeilijk gedrag eigen waardoor je de functie, en de hulpvraag erachter kunt leren herkennen. Je krijgt achtergrondinformatie en leert dit gedrag kaderen. Waar ligt de oorzaak?

In een volgende stap maak je kennis met concrete pedagogische basistechnieken waarmee je dit gedrag op een preventieve, ondersteunende manier kan benaderen. Repressief, bestraffend werken wordt dan overbodig. Je krijgt ook tips mee om op schoolniveau veranderingen door te voeren, zoals bijvoorbeeld stresshoekjes waar leerlingen even een time-out kunnen nemen.

Inspireer je team!

Tenslotte krijg je handvatten aangereikt om je team te inspireren, om hen mee te nemen in dit verhaal. Want als de kennis en knowhow enkel bij jou zit en botst op weerstand in het team, zijn tips (inzichten, methodieken en gesprekstechnieken) meer dan welkom!

De lesgevers zijn Katelijne Van Lommel (kinder-en jeugdpsychologe) en Els Potters (coördinator van Fluxusacademie).

Extra troef van de jaaropleiding

Deelnemers aan het traject krijgen van Fluxusacademie het tweede boek van lesgeefster Katelijne, Sprekende harten, strijdende zwaarden 2: toepassingen van verfijnde pedagogiek. Met deze inspiratiegids vol tools en spelregels, kunnen ze zich thuis en op school nog verder verdiepen in de taal van moeilijk gedrag.

Voor wie is dit traject bedoeld?

Deze opleiding richt zich tot iedereen uit het basisonderwijs die wil weten wat kinderen die moeilijk gedrag stellen ons te vertellen hebben - met bijzondere focus op ZOCO’s, directie, middenkader, CLB-medewerkers, ondersteuners en coördinatoren.

Inschrijven met een kernteam van 3-4 personen is een aanrader. Op die manier is er voldoende draagkracht om de inzichten en methodieken ook effectief in de volledige school te implementeren.

Een deelnemer aan het woord

"Een verrijking van mijn visie, iets wat verplicht zou moeten worden in elke opleiding waarin mensen met kinderen werken. Het was een welgekomen afwisseling tussen theoretische kaders en praktijkervaring, tussen het bespreken van een casus en het ontwikkelen van jezelf.
De verhalen van Katelijne beklijven en hebben mijn gedachten over gedrag veranderd. Je kan het nooit meer niet weten, en dat is maar goed ook!"

Sofie Beyens, De Klimboom

Waar en wanneer?

  • do 10 okt - HUB Mol
  • do 14 nov - HUB Talententhuis Turnhout
  • ma 9 dec - HUB Berlaar
  • vrij 17 jan - HUB Mol
  • vr 14 maart - HUB Berlaar
  • do 15 mei - HUB Talententhuis Turnhout
  • do 5 juni - HUB Berlaar

Interessante links

https://katelijnevanlommel.be/

https://katelijnevanlommel.be/boeken/

 

Praktisch

Donderdag 10 okt 2024
9u00 - 15u30
€1100 - 50% korting voor scholengroep Fluxus
Voor scholen buiten scholengroep Fluxus geldt: 2 betalen, 1 gratis ;-)
Inschrijven voor deze opleiding
Lesgever

Katelijne Van Lommel

Katelijne Van Lommel begeleidt vormingen en trajecten rond communicatie en verfijnde pedagogiek.

Katelijne Van Lommel

Katelijne is als kinder- en jeugdpsychologe gespecialiseerd in moeilijk gedrag en (meervoudige) kinderpsychiatrische problematieken. Naast haar eigen praktijk, is ze ook actief in het onderwijs, zowel in het buitengewoon, het gewoon als het hoger onderwijs.

Bij Fluxusacademie geeft Katelijne vormingen en begeleidt ze pedagogische trajecten in verfijnde pedagogiek en contact-communicatie met kinderen, jongeren en hun ouders.

  • Opleiding: kinder- en jeugdpsychologe
  • Werkgebied: moeilijk gedrag en (meervoudige) kinderpsychiatrische problematieken
  • Focus: verfijnde pedagogiek en contact-communicatie
info@katelijnevanlommel.be
Mail me
Lesgever

Voorbeeld pagina

Voorbeeld pagina

Lesgever

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

Lesgever

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

Lesgever

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Lesgever

Lesgever

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Lesgever

Lesgever

Lesgever

Lesgever

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Lesgever

Lesgever

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Lesgever

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Lesgever

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

Lesgever

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

Lesgever

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Lesgever

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Lesgever

Lesgever

Lay-out

Lay-out

Lesgever

Lesgever

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Lesgever

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Lesgever

Zeer inspirerende opleiding gegeven door authentieke warme dames met een duidelijke visie over omgaan met signaalgedrag. Naast visie krijg je ook voldoende concrete adviezen mee over de implementatie. Ik raad deze vorming zeker aan!

Top ervaring! Door deze opleiding heb ik mezelf beter leren kennen. Anders naar de kinderen leren kijken. Maar vooral meer rust gevonden bij mezelf en in de klas.

Zeer interessant en inspirerend! Heel goed gebracht. Wij gaan er alvast mee aan de slag op school.

An Willems

Zeer interessante en doordachte theoretische uiteenzetting. Aangename werkvorm met praktische voorbeelden.

Veerle De Ryck

Superinteressant gegeven door een topleerkracht. Aanrader voor iedereen die voor de klas staat of op school werkt als begeleider.

Mattijs Buys

Deze navorming was enorm waardevol. Heel leerrijk met tips en kansen om zelf casussen in te brengen. De lesgeefster, Katelijne, heeft dit op een zachte, doch daadkrachtige manier gebracht.
Het warmhartig sturen kwam duidelijk aan bod.

Linda Van Opstal
SES-juf Herentals