Inhoud
In dit traject ga je met een kernteam bekijken hoe de ijsbergdidactiek binnen jouw specifieke kleuterschoolcontext kan organiseren met de Kleutertool. Dat is een handig instrument waarmee je op een eenvoudige manier de kwaliteitsontwikkeling van het wiskundeonderwijs in de kleuterschool kan ondersteunen.
Thema’s van het traject
Dag 1:
- Je maakt uitgebreid kennis met de Kleutertool: je leert het wiskundeaanbod geïntegreerd, evenwichtig en gradueel te organiseren aan de hand van een dynamisch planningssysteem.
- Je leert de ontwikkeling van kleuters systematisch op te volgen aan de hand van een kant-en-klaar instrument.
- Je leert observaties van kleuters te interpreteren om zo aanbod, opvolging en bijsturing cyclisch te doorlopen in de kleuterwerking.
- Je leert vaardig te worden in het gebruik van de Kleutertool aan de hand van praktijkvoorbeelden.
- Je leert via werkvormen en systemen hoe je dit instrument kan implementeren op je eigen school. Je krijgt tools voorhanden om dit op een later tijdstip op te nemen met de rest van je kleuterteam.
- Je krijgt toegang tot de Kleutertool, zodat je ermee aan de slag kan op je eigen school. Voor het luik evaluatie voorzien we de mogelijkheid om dit op te nemen binnen het smartschoolplatform van je school.
Dag 2 - halve dag opvolgsessie:
- We bekijken hoe de implementatie verlopen is en waar je als school of als team eventueel nog op botst.
- We voorzien ruimte om antwoord te geven op alle vragen en ondersteunen je waar nodig.
- We bespreken eventuele casussen.
- We wisselen ervaringen uit en inspireren elkaar.
Doelgroep
Deze vorming is gericht op kernteams (directie – zorgcoördinator – vertegenwoordiger(s) kleuteronderwijs) die binnen de kleuterwerking de kwaliteitsontwikkeling van het wiskundeonderwijs volgens de ijsbergdidactiek willen ondersteunen.