Inhoud
Wist je dat inspraak een basisrecht is voor kinderen? Het is een van dé basisbeginselen van het Internationaal Kinderrechtenverdrag dat in 1989 al ondertekend werd door de Verenigde Naties. Kinderen hebben, naast het recht op onderhoud en bescherming, dus ook het recht om gehoord te worden en om te zeggen wat ze denken.
Alleen: hoe breng je dat in de praktijk, in de kleuterklas? Dat is niet vanzelfsprekend.
Hoe luister je oprecht naar kinderen en op welke manier betrek je hen actief in het klas- en schoolgebeuren? Hoe mooi zou het zijn als je niet alleen verantwoordelijk bent voor het klasgebeuren? Hoe kan je van je klaswerking een SAMEN-verhaal maken, in partnerschap met je kleuters?
In deze vorming ontdek je op welke manier je kan inzetten op een open organisatievorm en welke structureren daarvoor nodig zijn. We duiden bovendien het belang van een open basishouding.
Een opleiding boordevol inspirerende tips en praktijkvoorbeelden van hoe je dit gedragen partnerschap vorm kan geven.
Wanneer is deze vorming zeker iets voor jou?
Als je als kleuterleerkracht kinderen actief wilt betrekken bij wat er in de klas en op school gebeurt, via kleuterinitiatief.
Maar vooral ook als je je als leerkracht wil openstellen voor het onverwachte, om van daar uit de klaswerking samen met je kleuters vorm te geven.