Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Inhoud

Een team is een optelsom van stuk voor stuk waardevolle pijlers, elk teamlid met zijn eigen sterktes en vaardigheden.
Maar, hoe mooi zou het zijn als 1+1 zelfs 3 wordt?

Via een eenvoudig spel zetten we in deze sessie in op 'positief roddelen': het (h)erkennen en benoemen van elkaars positieve krachten. Nadien bekijk je samen hoe deze eigenschap jullie specifieke schoolcontext kan versterken en de samenwerking kan bevorderen. Het gaat verder dan enkel feedback geven op vaardigheden van collega's. We reflecteren samen hoe we sterktes van teamleden kunnen inzetten in het groter geheel. We gebruiken het spel van Leo Bormans dat zich richt op teamgeluk.

In deze sessie maken we ook ruimte voor reflectie. Wat doet dit 'positief roddelen' met ons als teamlid, wat betekent dit voor ons team en hoe kunnen we deze cultuur structureel een plaats geven in onze werking?

Doelgroep

Leerkrachtenteams die willen inzetten op een constructieve (samen)werking. Teams die op zoek zijn naar naar verbinding, naar positiviteit, naar waardering en naar een constructieve samenwerking.

Bij jou op school - datum vast te leggen in afstemming met de lesgever.

Praktisch

01 jan 2024 - 30 jun 2025
9 - 12u OF 13 - 16uOF 16-19u
€ 550 - € 370 voor scholengroep Fluxus + kilometervergoeding lesgever
Lesgever

Leen Bollen

Leen Bollen geeft vormingen ijsbergdidactiek + kleuteronderwijs. Ze ondersteunt 'all round' in Fluxusacademie.

Leen Bollen

Leen Bollen richt zich als een begeleider specifiek op het kleuteronderwijs. Vanuit haar achtergrond als kleuterleidster in een Freinetschool is ze steeds op zoek naar vernieuwing binnen de klaspraktijk. Daarnaast heeft Leen een uitgebreide ervaring met onderzoekend leren.

De afgelopen jaren was ze al actief als begeleider in het wiskundeteam van scholengroep Fluxus. Daar bracht ze de ijsbergdidactiek via vorming en coaching tot op de klasvloer. Die ervaring brengt ze nu mee naar de Fluxusacademie.

  • Opleiding: leerkracht
  • Werkgebied: ervaring in onderwijs, coaching, vorming
  • Focus: kleuteronderwijs, kleuteronderwijs volgens de methode van Freinet, ijsbergdidactiek in het kleuteronderwijs
  • Geniet van: mensen inspireren en in beweging krijgen
leenbollen@scholengroepfluxus.be
Mail me
Lesgever

Voorbeeld pagina

Voorbeeld pagina

Lesgever

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

Lesgever

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

Lesgever

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Lesgever

Lesgever

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Lesgever

Lesgever

Lesgever

Lesgever

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Lesgever

Lesgever

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Lesgever

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Lesgever

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

Lesgever

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

De 3Master – Breuken, meten, meetkunde, tabellen en grafieken in L3

Lesgever

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Lesgever

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Lesgever

Lesgever

Privacybeleid

Privacybeleid

Lesgever

Lesgever

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Lesgever

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Verbindend samenwerken = meer geluk voor jouw schoolteam

Lesgever

Positief roddelen!? Roddelen doen we allemaal wel eens, maar Positief roddelen, als in praten over iemands goede, fijne, leuke,… trekjes? Een beetje nerveus begin ik aan mijn beurt. Maar de woorden met positieve eigenschappen blijven maar komen! Wat is dit? Gaat dit over mij? Zingeving, open geest, humor, vertrouwen,….dit komt echt wel binnen. Na een hele discussie distilleert de groep één eigenschap waarvan zij vindt dat die echt op je lijf geschreven is. Vertrouwen. Maar het gaat uiteindelijk niet om dat éne woordje uit een doosje tijdens een namiddag. Het gaat om het hele proces, het eens uitspreken van wat die persoon speciaal maakt, wat iemands kwaliteiten zijn, het horen wat anderen goed vinden aan jou en vooral ook het meepakken.

Els Verbruggen
klasleerkracht BuBaO type 2

Positief roddelen of de positieve kwaliteiten van iemand benoemen wordt in het dagdagelijkse leven veel te weinig gedaan. We staan onvoldoende stil bij de verschillende kwaliteiten van iedereen en hoe we deze zo maximaal mogelijk kunnen benutten om het team te versterken.
Het spel “Team Geluk” biedt daarom een ideaal platform om alvast een eerste aanzet te maken om hier verandering in te brengen!
Mooi, leuk en waardevol initiatief wat in de toekomst zeker verder gezet moet worden op onze school!

Leen Mannaerts
verpleegkundige

Wat een geweldige ervaring!
Dit is een absolute aanrader om op een zeer laagdrempelige, maar enorm betekenisvolle manier voor meer verbinding te zorgen binnen je team.
Hilde slaagt er in om iedereen zijn unieke kwaliteit te laten erkennen én helpt deze gericht in te zetten voor het ganse team. Het is een mooie start om samen verder te groeien naar een nog fijnere samenwerking binnen ons team.

Ann-Sofie Cobbaut
integraal begeleider

Elk team zou ooit het kwaliteitenspel moeten spelen. We zijn vaak zo intensief met onze leerlingen bezig, dat we de (soms verborgen) kwaliteiten van onze collega’s over het hoofd dreigen te zien. Het spel maakte op een heel positieve manier ieders kernkwaliteiten én het belang hiervan voor het team zichtbaar. Zo toonde Hilde ons wat ze tijdens de hele bijscholingsdag uitstraalde: dat een sterker team de begeleiding van onze leerlingen krachtiger, waardevoller en warmer maakt.

Chrissie Van Roie
ergotherapeut