Begrijpend lezen in het secundair onderwijs

Begrijpend lezen in het secundair onderwijs

Inhoud

Goed begrijpend kunnen lezen is erg belangrijk voor een succesvolle schoolcarrière, maar ook om later vlot mee te kunnen in onze samenleving. Uit het recentste PISA-onderzoek bij 15-jarigen blijkt bovendien dat de leesvaardigheid van onze tieners pijlsnel daalt. Maar hoe pak je dat aan?

In deze vorming maak je op een halve dag tijd kennis met een wetenschappelijk onderbouwde, maar ook praktische didactische aanpak die je meteen kan inzetten in je lespraktijk. In de workshop worden de 5 sleutels voor een effectieve begrijpend-leesdidactiek vertaald naar concrete handvatten en je krijgt inzicht in hoe je doel- en resultaatsgericht met begrijpend lezen aan de slag kan. Bovendien krijg je ook heel wat materiaal aangereikt: je leert werken met lesfiches voor 12 lesuren en de bijhorende leesmap (met o.a. 75 informatieve teksten, strategiekaart, motiverende starters, reflectiemomenten, instructiefilmpjes) om diepgaand en gestructureerd in te zetten op leesniveau, leesmotivatie en leesstrategie van je leerlingen.

Wil je hier nog dieper op ingaan of wil je meer begeleiding bij de praktische toepassing in de klas, dan kan je aanvullend nog 2 halve dagen extra volgen in het traject rond begrijpend lezen.

Doelgroep

De primaire doelgroep voor deze workshop zijn de leraren PAV in de 2e graad, maar ook leerkrachten Nederlands van de 1e graad kunnen – mits enkele aanpassingen – aan de slag met het aangeleverde materiaal.

Praktisch

HUB Turnhout
Woensdag 15 jun 2022
9 - 12u
€ 65 - 50% korting voor scholengroep Fluxus
Lesgever

Kim Van Ammel

Kim Van Ammel begeleidt vormingen en trajecten rond taaleducatie.

Kim Van Ammel

Kim Van Ammel is onderwijskundige en werkte van 2017 tot 2021 aan een doctoraat over begrijpend lezen in het secundair onderwijs, met Hilde Van Keer als promotor. In haar onderzoek legde Kim de focus op het in kaart brengen en het bevorderen van de leesmotivatie, het leesstrategiegebruik en het leesbegrip van leerlingen. Op dit moment is Kim aan de slag als stafmedewerker Edusprong binnen GO! CVO EduKempen.

Bij Fluxusacademie begeleidt Kim de vorming en het traject rond begrijpend lezen (in secundair onderwijs).

  • opleiding: pedagoog en leerkracht
  • werkgebied: ervaring in onderwijsbeleid en onderzoek
  • focus: leesvaardigheid
  • geniet van: blijven leren en ontwikkelen
kim.vanammel@edukempen.be
Mail me

Het is een grote meerwaarde dat de implementatie van het ijsbergrekenen ook op schoolniveau aandacht krijgt. We hebben als beleidsteam veel tools gekregen om op onze eigen school aan de slag te gaan.

Katrien Dewilde
Directie basisschool ’t Egeltje, Mol

De lesgever legt de leerlijn en de opbouw van het ijsbergrekenen helder uit. Het is waardevol dat de theorie meteen gekaderd wordt in de praktijk en je als leerkracht zelf leert handelen en verwoorden.

Zoë Soentjens
Leerkracht lager onderwijs, de 3Master, Herentals

Een zeer inspirerende en praktische vorming, die je als leerkracht een boost geeft om bewust op wiskunde in te zetten via de ijsbergdidactiek. Je leert je klaspraktijk door een wiskundebril te bekijken en met concrete materialen uit de klas aan de slag te gaan.

Karen Knaepen
Kleuteronderwijzeres, Freinetschool Op Stelten, Dilsen-Stokkem