Begeleidingstraject: ijsbergdidactiek verankeren in de kleuterklas

Inhoud

Ben je al bekend met het ijsbergrekenen, maar heb je nood aan ondersteuning om de ijsbergdidactiek concreet en kwaliteitsvol vorm te geven in jouw klaspraktijk?
Ben je nog op zoek naar hoe je deze vaardigheden in een behapbaar observatie- en evaluatiesysteem giet?
Wil je meer tips over hoe je met een wiskundebril kunt kijken naar materialen en routines in je klas?

Dan biedt dit traject je meteen gerichte begeleiding en tools ter ondersteuning.
We delen onze jarenlange expertise binnen de ontwikkeling van de ijsbergdidactiek en de uitrol ervan in de klaspraktijk. Je krijgt op deze manier alle krachtlijnen en valkuilen mee die we ontdekten tijdens het coachen van leerkrachten op de klasvloer.

Thema's van het begeleidingstraject

Sessie 1 - Aanbod in de kijker (volledige dag)

  • We leren je via een dynamisch systeem het wiskundeaanbod vorm te geven a.h.v. een leerlijn
  • We oefenen in het gebruik van deze leerlijn
  • We maken meteen de vertaling naar je eigen klaspraktijk d.m.v. een 'klasfoto' van je beginsituatie om zo je toekomstig aanbod gericht vorm te geven

Sessie 2 - Observatie & evaluatie (volledige dag)

  • We tonen aan dat evaluatie onlosmakelijk verbonden is met het aanbod
  • We leren vanuit een dagelijkse blik kijken naar vaardigheden van kinderen
  • We bekijken aansluitend ook hoe je kan inzetten op een observatie- en evaluatiesysteem

Sessie 3 - Intervisie & uitwisseling (halve dag)

  • Er wordt ruimte voorzien om antwoord te geven op al je vragen en je te ondersteunen bij dingen waar je misschien nog op vastloopt
  • Via een intervisiemoment proberen we elkaar te inspireren

Doelgroep

Dit traject is voor kleuterleerkrachten die reeds inhoudelijke vormingen over ijsbergdidactiek in het kleuteronderwijs gevolgd hebben en nood hebben aan begeleiding en verdieping.

 

Praktisch

HUB Berlaar (BSBO De Balderschool, Doelstraat 36/A1, 2590 Berlaar)
Dinsdag 24 okt 2023
Sessie 1: di 24/10/23 9u30-16u00
Sessie 2: do 14/12/23 9u30-16u00
Sessie 3: wo 28/2/24 9u30-12u30
€ 375 - 50% korting voor Fluxus scholengroep
Lesgever

Leen Bollen

Leen Bollen geeft vormingen ijsbergdidactiek + kleuteronderwijs. Ze ondersteunt 'all round' in Fluxusacademie.

Leen Bollen

Leen Bollen richt zich als een begeleider specifiek op het kleuteronderwijs. Vanuit haar achtergrond als kleuterleidster in een Freinetschool is ze steeds op zoek naar vernieuwing binnen de klaspraktijk. Daarnaast heeft Leen een uitgebreide ervaring met onderzoekend leren.

De afgelopen jaren was ze al actief als begeleider in het wiskundeteam van scholengroep Fluxus. Daar bracht ze de ijsbergdidactiek via vorming en coaching tot op de klasvloer. Die ervaring brengt ze nu mee naar de Fluxusacademie.

  • Opleiding: leerkracht
  • Werkgebied: ervaring in onderwijs, coaching, vorming
  • Focus: kleuteronderwijs, kleuteronderwijs volgens de methode van Freinet, ijsbergdidactiek in het kleuteronderwijs
  • Geniet van: mensen inspireren en in beweging krijgen
leenbollen@scholengroepfluxus.be
Mail me

Elke keer weer fijn om jouw enthousiaste duidelijke info te mogen beleven. Ik heb vandaag een heleboel tips, theorie en materialen voor K3 mogen ontdekken.
Dankjewel voor de jarenlange begeleiding van zoveel warme kleuterjuffen.

Ils Prinsen
kleuterleerkracht

Heel verhelderend! Helpt zeker om verder aan de slag te gaan in de klaspraktijk!

Amber Gaublomme

Leuk gebracht, veel ideetjes, praktische oefeningen, zelf kunnen spelen met de spelletjes en een hele bundel aan informatie en materiaal om te gebruiken. Top!

Claudia Fiedorowicz

Het is een grote meerwaarde dat de implementatie van het ijsbergrekenen ook op schoolniveau aandacht krijgt. We hebben als beleidsteam veel tools gekregen om op onze eigen school aan de slag te gaan.

Katrien Dewilde
Directie basisschool ’t Egeltje, Mol

Een zeer inspirerende en praktische vorming, die je als leerkracht een boost geeft om bewust op wiskunde in te zetten via de ijsbergdidactiek. Je leert je klaspraktijk door een wiskundebril te bekijken en met concrete materialen uit de klas aan de slag te gaan.

Karen Knaepen
Kleuteronderwijzeres, Freinetschool Op Stelten, Dilsen-Stokkem