Verbindend communiceren op school

Verbindend communiceren op school

Inhoud

Hoe breng je jouw boodschap op een heldere, opbouwende en respectvolle manier zonder je gesprekspartner tegen de borst te stuiten? En misschien nog belangrijker: hoe leer je luisteren naar wat de ander écht wil vertellen, zonder meteen een oordeel of invulling te geven? Verbindende communicatie is niet altijd even eenvoudig.

In deze opleiding maak je uitgebreid kennis met de inzichten van verbindend communiceren van Marshall Rosenberg. Op een heel praktische manier leer je vanuit een aantal oefeningen de theorie beter kennen. Je ontdekt hoe je zelf op een constructieve en begripvolle manier kan zeggen wat je wil zeggen, maar omgekeerd leer je ook op een aandachtige manier luisteren naar je gesprekspartner. Zo kom je tot warme gesprekken waar iedereen voldoening uit haalt. Pas wanneer iedereen zich erkend en gehoord voelt, kan je samen verder.

Naast de theorie en oefeningen, sta je in deze opleiding ook stil bij de vertaalslag naar de eigen schoolpraktijk: hoe kan je deze vorm van verbindend communiceren in je team én met leerlingen en ouders tot stand brengen?

Doelgroep

De opleiding ‘Verbindend communiceren’ is voor iedereen die op zoek is naar een andere en betere manier van spreken met en luisteren naar elkaar.

Praktisch

HUB Berlaar
Donderdag 19 jan 2023
9u - 15u30
€ 130 - 50% korting voor Fluxus scholengroep
Inschrijven voor deze opleiding
Lesgever

Veerle Verleysen

Veerle Verleysen geeft de basisvorming Verbindende Communicatie.

Veerle Verleysen

Veerle Verleysen is een opmerkzame, nieuwsgierige geest die graag op zoek gaat naar harmonie en verbinding. In 2003 behaalde ze haar diploma logopedie en sindsdien deed ze een ruime ervaring op, zowel als zelfstandig logopediste, als in verschillende scholen voor buitengewoon onderwijs. Momenteel werkt Veerle als ondersteuner voor scholengroep Fluxus.

In 2016 raakte ze geïnspireerd Marshall Rosenberg en zijn model van non-violent communication, ook wel gekend als verbindend communiceren. Ze ging zich verder in dit onderwerp verdiepen en dat veranderde niet alleen haar persoonlijke en professionele relaties, maar ook haar kijk op opvoeden. Tegenwoordig is ze dan ook een gedreven verspreider van het gedachtengoed van Rosenberg en het model van verbindende communicatie.

Bij Fluxusacademie begeleidt Veerle de vormingen rond geweldloze communicatie.

  • Opleiding: Logopedie
  • Werkgebied: bijzonder onderwijs en ondersteuningsnetwerk
  • Focus: steun bieden bij groei
  • Geniet van: contacten met mensen
veerle.verleysen@scholengroepfluxus.be
Mail me

Een dagje ‘teamteaching’ volgen? Absoluut niet alleen theorie, maar denkkaders gekoppeld aan praktijkvoorbeelden!
Wat is teamteaching? Welke manieren van teamteaching zijn er? Wat is het verschil met bv. co-teaching? Hoe kan je concreet aan de slag gaan? Is het ineens ‘alles of niets’ of kan het ook ‘rustig aan’? Hoe doe je dit in klassieke gebouwen of in een moderne setting? Op deze en ook nog andere vragen kregen wij een verhelderend antwoord.

Ghislaine Van Dijck
Directeur BS Ten Dorpe

Katrien nam ons team mee in het versterken en verfijnen van onze schoolvisie. Ze keek heel gericht naar de specifieke schoolcontext en betrok meteen het voltallige team. We kregen theoretische kaders aangereikt, en concrete antwoorden op vragen en noden. Een bijzonder inspirerende voormiddag, die ons goesting heeft gegeven in meer.

Pieter Cnaepkens
Directeur Freinetschool Lille

Weet je wat het leukste is aan heel dit project ‘Samen School Maken’? Het kost helemaal geen moeite. Dit voelt allemaal zo natuurlijk aan. Het geeft mij zelfs energie. We hebben nog een lange weg te gaan, dat besef ik. Maar het voelt goed dat er ruimte is voor verandering.

Hilde Thys
Leerkracht BuBaO De 3Master, Kasterlee