Teamgericht traject: De Kleutertool

Inhoud

Scholen die binnen de ijsbergdidactiek systematisch werk maken van aanbod, opvolging en bijsturing in het wiskundeonderwijs behalen doorgaans betere resultaten. In dit traject ga je met je team bekijken hoe je dit binnen jouw specifieke kleuterschoolcontext kan organiseren met de Kleutertool. Dat is een handig instrument waarmee je eenvoudig de kwaliteitsontwikkeling van het wiskundeonderwijs in jouw kleuterschool kan ondersteunen.

In dit traject maak je uitgebreid kennis met de Kleutertool en leer je hoe je dit kan implementeren in jouw school. De Kleutertool helpt je om het wiskundeaanbod geïntegreerd, evenwichtig en gradueel vorm te geven.  Daarnaast kan je met de Kleutertool de ontwikkeling van de kleuters systematisch opvolgen en zo nodig diepgaand onderzoeken en bijsturen.

Thema’s van de vorming

  • Je leert het wiskundeaanbod geïntegreerd, evenwichtig en gradueel te organiseren aan de hand van een dynamisch planningssysteem.
  • Je leert de ontwikkeling van kleuters systematisch op te volgen aan de hand van een kant-en-klaar instrument.
  • Je leert observaties van kleuters te interpreteren om zo aanbod, opvolging en bijsturing cyclisch te doorlopen in de kleuterwerking.
  • Je leert vaardig te worden in het gebruik van de Kleutertool aan de hand van praktijkvoorbeelden.
  • Je krijgt toegang tot de Kleutertool, zodat je ermee aan de slag kan op je eigen school. Voor het luik evaluatie voorzien we de mogelijkheid om dit op te nemen binnen het smartschoolplatform van je school.

Inhoud van het traject

  • Dag 1 - Inhoudelijke vorming De Kleutertool + aanbod in de kijker (volledige dag)
  • Dag 2 - Intervisie aanbod + dagelijkse observatie (volledige dag)
  • Dag 3 - Intervisie & uitwisseling (halve dag)

Doelgroep

Dit traject vorming is gericht op kleuterteams die binnen de kleuterwerking de kwaliteitsontwikkeling van het wiskundeonderwijs volgens de ijsbergdidactiek willen ondersteunen.

Data vast te leggen in afstemming met de lesgever.

Praktisch

Op school
Maandag 02 sep 2024
Data vast te leggen in afstemming met de lesgever.
Inschrijven voor deze opleiding
Lesgever

Leen Bollen

Leen Bollen geeft vormingen ijsbergdidactiek + kleuteronderwijs. Ze ondersteunt 'all round' in Fluxusacademie.

Leen Bollen

Leen Bollen richt zich als een begeleider specifiek op het kleuteronderwijs. Vanuit haar achtergrond als kleuterleidster in een Freinetschool is ze steeds op zoek naar vernieuwing binnen de klaspraktijk. Daarnaast heeft Leen een uitgebreide ervaring met onderzoekend leren.

De afgelopen jaren was ze al actief als begeleider in het wiskundeteam van scholengroep Fluxus. Daar bracht ze de ijsbergdidactiek via vorming en coaching tot op de klasvloer. Die ervaring brengt ze nu mee naar de Fluxusacademie.

  • Opleiding: leerkracht
  • Werkgebied: ervaring in onderwijs, coaching, vorming
  • Focus: kleuteronderwijs, kleuteronderwijs volgens de methode van Freinet, ijsbergdidactiek in het kleuteronderwijs
  • Geniet van: mensen inspireren en in beweging krijgen
leenbollen@scholengroepfluxus.be
Mail me

Elke keer weer fijn om jouw enthousiaste duidelijke info te mogen beleven. Ik heb vandaag een heleboel tips, theorie en materialen voor K3 mogen ontdekken.
Dankjewel voor de jarenlange begeleiding van zoveel warme kleuterjuffen.

Ils Prinsen
kleuterleerkracht

Heel verhelderend! Helpt zeker om verder aan de slag te gaan in de klaspraktijk!

Amber Gaublomme

Leuk gebracht, veel ideetjes, praktische oefeningen, zelf kunnen spelen met de spelletjes en een hele bundel aan informatie en materiaal om te gebruiken. Top!

Claudia Fiedorowicz

Het is een grote meerwaarde dat de implementatie van het ijsbergrekenen ook op schoolniveau aandacht krijgt. We hebben als beleidsteam veel tools gekregen om op onze eigen school aan de slag te gaan.

Katrien Dewilde
Directie basisschool ’t Egeltje, Mol

Een zeer inspirerende en praktische vorming, die je als leerkracht een boost geeft om bewust op wiskunde in te zetten via de ijsbergdidactiek. Je leert je klaspraktijk door een wiskundebril te bekijken en met concrete materialen uit de klas aan de slag te gaan.

Karen Knaepen
Kleuteronderwijzeres, Freinetschool Op Stelten, Dilsen-Stokkem