Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

Pedalogisch of niet?

Binnen de jaaropleiding ‘De taal van moeilijk gedrag’ gaan we op zoek naar wat er te midden van de vele benaderingen en ideeën over gedrag ‘pedalogisch’ is.

We vertrekken vanuit het werkveld en richten ons op de (complexe) vraagstukken rond signaalgedrag via 3 invalshoeken:

1) De vaststelling

dat heersende kaders rond gedrag in onze scholen zich voornamelijk werkzaam tonen bij de leerlingen die nog voldoende comfortabel ontwikkelen. Voor de leerlingen(groepen) bij wie we herhaaldelijk en steeds meer vastlopen tonen ze zich echter meermaals ontoereikend en dat is volgens interdisciplinaire kennis (peda)logisch. We integreren dus hun waardevolle elementen en kijken tijdens deze dagen vooral welke toevoegingen alsook verfijningen nodig zijn.

2) De vraag

die steeds – terecht – terugkomt: ‘Ja, maar wat moeten we nu gaan dóén?!’ vormt een belangrijke focus. Deelnemers brengen, naast de inspiratie die ze uit andere scholen krijgen, hun eigen systemen, casussen, communicatie met ouders, vraagstukken, … mee. Zodat we specifiek voor hun eigenheid en hun doelgroep kunnen afstemmen en ideeën concreet kunnen uitwerken.

3) De uitdaging

om een opbouwend verhaal in de wereld – in de eigen school of organisatie – stapsgewijs neer te zetten.

Je krijgt handvatten aangereikt om je team te inspireren en om hen mee te nemen in dit verhaal. Want als de kennis en knowhow enkel bij jou blijft zitten en botst op weerstand in het team, kan het natuurlijk niet echt werken. Daarom krijg je allerlei tips, inzichten, methodieken en gesprekstechnieken mee om ook hiermee concreet aan de slag te gaan.

Extra troef van de jaaropleiding

Deelnemers aan het traject krijgen van Fluxusacademie het tweede boek van lesgeefster Katelijne, Sprekende harten, strijdende zwaarden 2: toepassingen van verfijnde pedagogiek. Met deze inspiratiegids vol tools en spelregels, kunnen ze zich thuis en op school nog verder verdiepen in de taal van moeilijk gedrag.

Voor wie is dit traject bedoeld?

Deze opleiding richt zich tot iedereen uit het basisonderwijs die wil weten wat kinderen die moeilijk gedrag stellen ons te vertellen hebben – met bijzondere focus op ZOCO’s, directie, middenkader, CLB-medewerkers, ondersteuners en coördinatoren.

Inschrijven met een kernteam van 3-4 personen is een aanrader. Op die manier is er voldoende draagkracht om de inzichten en methodieken ook effectief in de volledige school te implementeren.

Een deelnemer aan het woord

“Een verrijking van mijn visie, iets wat verplicht zou moeten worden in elke opleiding waarin mensen met kinderen werken. Het was een welgekomen afwisseling tussen theoretische kaders en praktijkervaring, tussen het bespreken van een casus en het ontwikkelen van jezelf.
De verhalen van Katelijne beklijven en hebben mijn gedachten over gedrag veranderd. Je kan het nooit meer niet weten, en dat is maar goed ook!”

Sofie Beyens, De Klimboom

Waar en wanneer?

  • do 25 sept – HUB Talententhuis Turnhout
  • di 21 okt – HUB Berlaar
  • ma 1 dec – HUB Mol
  • di 6 jan – HUB Talententhuis Turnhout
  • vr 6 maart – HUB Mol
  • ma 27 april – HUB Berlaar
  • vr 29 mei – HUB Mol

Ben je al lid? Log in om direct toegang te krijgen tot je account.
Inschrijfformulier

Schoolinformatie

Facturatie

Cursusdetails

€1100

50% korting voor scholengroep Fluxus - voor externe scholen 2 + 1 gratis
Locatie
Verschillende locaties
Bekijk de cursusbeschrijving *
Startdatum
25/09/2025
Tijdstip
9u00 - 15u30 (7 dagen) Schrijf je nu in

Wat mensen zeggen over deze cursus

1 / 9

Gerelateerde cursussen

Straatcultuur op school: focus op geweld

€100

50% korting voor scholengroep Fluxus
Klasmanagement onder verhoogde druk door straatcultuur

€100

50% korting voor scholengroep Fluxus
‘Straatcultuur’ komt de school binnen – algemene inleiding

€100

50% korting voor scholengroep Fluxus