Hoogbegaafdheid vanuit het perspectief van de leerondersteuner

Zichtbare en onzichtbare signalen

Met de introductie van het decreet leersteun, ontvang ik tal van vragen van leerondersteuners en leersteuncentra. Het herkennen van hoogbegaafde leerlingen lijkt voor leraren eenvoudig. Hebben zij de vereiste expertise en is het altijd slechts een kwestie van zichtbare signalen? Maar wat als een leerling wel het potentieel heeft, maar dit niet laat zien?

Je professionaliteit rond hoogbegaafdheid verder ontwikkelen

Zullen de specifieke behoeften van hoogbegaafde leerlingen beperkt blijven tot basiszorg en verhoogde zorg, waarbij de leraar verantwoordelijk is voor de benadering en aanpak van het kind? En wat als leraren leerondersteuners benaderen met vragen, terwijl we nog niet in een verhoogde zorgfase zitten? In de praktijk blijkt dat dergelijke zorgvragen vaak bij de leerondersteuner terechtkomen. Als leerondersteuner wil je daarom je professionaliteit verder ontwikkelen op dit gebied.

Hoe zit het bijvoorbeeld met leerlingen die een dubbeldiagnose hebben? Moet je dan interventies opstellen op basis van de leerstoornis of moet je ook rekening houden met de behoeften die voortkomen uit het hoogbegaafde profiel?

Voor wie is dit vormingstraject bedoeld?

Voor alle leerondersteuners die nood hebben aan (meer) kennis rond hoogbegaafdheid en de passende interventies die hij of zij kan uitzetten voor deze leerlingen.

Praktische informatie

Dit vormingstraject bestaat uit twee dagen: 10 en 17 juni 2025, telkens van 9u tot 15u30.

Ben je al lid? Log in om direct toegang te krijgen tot je account.
Inschrijfformulier

Schoolinformatie

Facturatie

Cursusdetails

€ 300

50% korting voor scholengroep Fluxus
Locatie
HUB Mol
Chrysantenlaan 10 2400 Mol
Startdatum
10/06/2025
Tijdstip
9u00 - 15u30 Schrijf je nu in

Wat mensen zeggen over deze cursus

1 / 14

Gerelateerde cursussen

Didactisch maatwerk voor hoogbegaafde leerlingen
Eens je een hoogbegaafde leerling hebt herkend dan weet je wat er nodig is. Of is het toch niet zo eenvoudig? Wat moet er aangeboden worden en hoe dan?

€ 150

50% korting voor scholengroep Fluxus
Herkennen en signaleren van hoogbegaafde leerlingen
Hoogbegaafde leerlingen worden niet altijd herkend door leraren. Hun kenmerken kunnen subtiel zijn. Ze passen zich vaak aan het reguliere onderwijs aan

€ 150

50% korting voor scholengroep Fluxus
Meer zelfvertrouwen en verbinding in je team via drama en expressie

€ 550

€ 370 voor scholengroep Fluxus + kilometervergoeding lesgever