Een brede blik – hoe observeren in je kleuterklas?

Observeren in de kleuterklas = complex

Je herkent het wel: ‘s avonds willen noteren wat je overdag opviel bij een specifieke kleuter, maar je helemaal niet meer kunnen herinneren wie dat nu weer precies was! Observeren in een kleuterklas is soms een complex gegeven.

Van 'testweken' naar het observeren vanuit de dagelijkse klaspraktijk

Je weet dat het niet altijd even effectief is om kleuters te screenen. Je klasgroep is divers en de aandachtsspanne, werkhouding, tempo… van afzonderlijke kinderen liggen immers vaak ver uit elkaar. Toch wil je een goed beeld hebben van de vaardigheden en competenties van je kleuters.
De ervaring leert ons dat kleuterleerkrachten heel goed in staat zijn om dat beeld vanuit de dagelijkse klaspraktijk te schetsen.
En toch… houden we soms vast aan ‘testweken’ waarbij we kleuters bepaalde vaardigheden laten uitvoeren en één op één screenen. Heel vaak gebeurt dit vanuit een bepaalde onzekerheid of twijfel. En dat vergt veel tijd. Tijd die we liever investeren in een boeiend en uitdagend aanbod voor onze kleuters.

Een dynamisch observatie- en evaluatiesysteem

Hoe kunnen we het observatie- en evaluatiesysteem organiseren zodat we onze tijd efficiënt kunnen gebruiken en geen dubbel werk moeten doen?
Hoe kan een cyclische benadering van de onderdelen aanbod, observatie en evaluatie ons gerichter doen kijken naar onze kinderen?
Hoe kunnen we vanuit een brede blik een dagelijkse observatiebril opzetten, zonder dat kleuters het gevoel hebben dat ze ‘testjes’ moeten uitvoeren?

Dat alles ontdek je tijdens deze vorming.
We bekijken wat er nodig is om een dynamisch observatie- en evaluatiesysteem uit te werken. We proberen je te inspireren met tips en voorbeelden om de volgende dag reeds een andere bril op te zetten. We maken ook de vertaalslag naar wat dit betekent voor je eigen klaspraktijk en laten je nadenken over hoe jij dit zelf al kan vormgeven.

Voor wie is deze vorming?

Voor peuter- en kleuterleerkrachten die op zoek zijn naar een dynamisch systeem om kleuters te observeren vanuit de dagelijkse klaspraktijk.

Ben je al lid? Log in om direct toegang te krijgen tot je account.
Geen plaatsen beschikbaar.

Cursusdetails

€100

50% korting voor scholengroep Fluxus
Locatie
HUB Berlaar
Doelstraat 36/A1 2590 Berlaar
Startdatum
29/04/2025
Tijdstip
9u00-13u00

Wat mensen zeggen over deze cursus

1 / 5

Gerelateerde cursussen

Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding secundair onderwijs

€ 1100

50% korting voor scholengroep Fluxus – voor externe scholen 2 + 1 gratis
Taal van moeilijk gedrag – jaaropleiding basisonderwijs

€1100

50% korting voor scholengroep Fluxus – voor externe scholen 2 + 1 gratis
Taal van moeilijk gedrag
Gedrag is communicatie, ook moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren. In deze opleiding maak je je de taal van moeilijk gedrag eigen waardoor je de functie...

€ 150

50% korting voor scholengroep Fluxus