Eens je een hoogbegaafde leerling hebt herkend dan weet je wat er nodig is. Of is het toch niet zo eenvoudig? Wat moet er aangeboden worden en hoe dan? Waar kan jij als (zorg)leraar het verschil maken? Je doorloopt in deze vorming een didactisch model dat start bij de veilige leeromgeving. Hoe kan je daartoe bijdragen in functie van deze hoogbegaafde leerling? Hoe bepaal je de beginsituatie? Kan je dit zelf? Is bv. diagnostiek daarvoor dé tool? Welke mogelijkheden bestaan er?
Vervolgens overlopen we de verschillende leerdoelen. Niet alle hoogbegaafde leerlingen hebben hetzelfde nodig. Het leerdoel zal mee bepalen welke acties je gaat ondernemen. We kijken daarbij samen kritisch naar verschillende werkvormen, leermiddelen en leeractiviteiten.
Er zal tot slot ook aandacht gaan naar evaluatie en feedbackprocessen. Het doel zal zijn om je acties als middel te zien tot hogere (leer)doelen. De kracht zit vooral in je eigen didactisch handelen. Door een andere bril op te zetten, zie je de mogelijkheden en hoef je niet meer dagenlang projecten te bedenken en je hoofd te breken over eventuele acties.
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, ondersteuners en beleidsmakers uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs.
Lesgever
Ik kwam met erg lage verwachtingen en keek er tegen op om een hele dag te moeten luisteren, maar je hebt me geen moment verveeld. Ik was de hele tijd geboeid. Erg goed gedaan!
Een verhelderende navorming over hoogbegaafdheid en didactiek, gegeven door een zeer betrokken enthousiaste lesgeefster! Een aanrader!
Ik kreeg voldoende informatie over hoogbegaafdheid, hoe je deze ontdekt bij de leerling, hoe je de motivatie van een hoogbegaafde kunt wakker houden en/of terug activeren. We kregen ook uitleg over de mogelijke valkuilen en het belang van goede communicatie. Werkvormen werden aangereikt en uitgebreid besproken om de leerling tot leren te brengen: verdiepen, verbreden en/of versnellen. Heel interessant!
Het meest waardevol was de duidelijke uitleg en de tools die we aangereikt kregen om praktisch aan de slag te kunnen in onze klas!
De grote troeven van deze opleiding zijn voor mij de intervisie met de andere collega's en de expertise van de lesgever.
Alles werd duidelijk en gestructureerd uitgelegd en er was voldoende ruimte voor vragen en eigen inbreng.
Elke is een zeer bekwame dame, daar bestaat geen twijfel over. Ik heb heel geconcentreerd naar haar kunnen luisteren. Je voelt dat ze spreekt uit ervaring en dat is heel aangenaam.
Ik heb extra inzichten gekregen in hoogbegaafdheid en heb nu ideeën hoe ik leerlingen kan helpen. Voor de klaspraktijk minder, maar wel naar het beleid toe. Ik ben al in gesprek gegaan met de directie op school ;)
Goed om te weten dat het niet nodig is om een IQ-onderzoek te laten afnemen om te weten of een kind hoogbegaafd is, maar dat je ook aan de hand van het model dat we hebben gekregen kan kijken of je 'eventueel' met een hoogbegaafd kind te maken hebt en dat je daarmee nadien verder rekening kan houden en aan de slag kan.
Ik vond de bijscholing echt super goed. Lang geleden dat ik me nog eens echt 'gevoed' gevoeld heb en dat maakt me weer heel gemotiveerd. Ik heb al veel 'gestoeft' op school.
Boeiend! Veel herkenning, zowel professioneel, als persoonlijk. Zin in meer en zin om het aan te pakken.
Heerlijk inspirerende en authentieke vorming die nauw aansluit bij de herkenbare dagdagelijkse (klas)praktijk!
Ik vond het een heel leerrijke dag. Je speelt meteen in op alle vragen die ik me stelde. Het was niet moeilijk om geboeid te blijven.
Het meest waardevol vind ik dat ik na de vorming rond hoogbegaafdheid oog heb voor deze leerlingen en daar dan veel beter mee kan omgaan. Differentiëren, versnellen, openstaan voor een flexibel traject, ... zodat het kind kan functioneren.