Inhoud
Ben je al bekend met het ijsbergrekenen, maar heb je nood aan ondersteuning om de ijsbergdidactiek concreet en kwaliteitsvol vorm te geven in jouw klaspraktijk?
Ben je nog op zoek naar hoe je deze vaardigheden in een behapbaar observatie- en evaluatiesysteem giet?
Wil je meer tips over hoe je met een wiskundebril kunt kijken naar materialen en routines in je klas?
Dan biedt dit traject je meteen gerichte begeleiding en tools ter ondersteuning.
We delen onze jarenlange expertise binnen de ontwikkeling van de ijsbergdidactiek en de uitrol ervan in de klaspraktijk. Je krijgt op deze manier alle krachtlijnen en valkuilen mee die we ontdekten tijdens het coachen van leerkrachten op de klasvloer.
Thema's van het begeleidingstraject
Sessie 1 - Aanbod in de kijker (volledige dag)
- We leren je via een dynamisch systeem het wiskundeaanbod vorm te geven a.h.v. een leerlijn
- We oefenen in het gebruik van deze leerlijn
- We maken meteen de vertaling naar je eigen klaspraktijk d.m.v. een 'klasfoto' van je beginsituatie om zo je toekomstig aanbod gericht vorm te geven
Sessie 2 - Observatie & evaluatie (volledige dag)
- We tonen aan dat evaluatie onlosmakelijk verbonden is met het aanbod
- We leren vanuit een dagelijkse blik kijken naar vaardigheden van kinderen
- We bekijken aansluitend ook hoe je kan inzetten op een observatie- en evaluatiesysteem
Sessie 3 - Intervisie & uitwisseling (halve dag)
- Er wordt ruimte voorzien om antwoord te geven op al je vragen en je te ondersteunen bij dingen waar je misschien nog op vastloopt
- Via een intervisiemoment proberen we elkaar te inspireren
Doelgroep
Dit traject is voor kleuterleerkrachten die reeds inhoudelijke vormingen over ijsbergdidactiek in het kleuteronderwijs gevolgd hebben en nood hebben aan begeleiding en verdieping.