Focus op spreekdurf en dramatische werkvormen met Bieke De Loore

We hebben jouw naam al veel zien passeren op Smartschool, maar wat doe jij eigenlijk precies voor Fluxusacademie?

Aan de ene kant zorg ik voor de promotie en communicatie van onze vormingen – vandaar mijn vele mails – en aan de andere kant geef ik zelf nascholingen en workshops rond taal, spreekdurf en drama.

 

Hoe ben je bij Fluxusacademie terechtgekomen?

Dat is een heel verhaal! In 2012 begon ik voor onze scholengroep te werken als leerkracht Frans en Spaans. Ik gaf les in de Talentenschool (tweede en derde graad van het secundair onderwijs) en in het CVO Edukempen (volwassenenonderwijs). Het was een fijne combinatie, maar ook erg vermoeiend.

In 2021 besloot ik een sabbatjaar te nemen. Ik wilde even tot mezelf komen en had het idee om een boek te schrijven. Dat boekidee heb ik snel op pauze gezet, maar er ontstond wel iets anders: een eigen drama- en taalbedrijfje.

Op de lagere school van onze kinderen zag ik hoe leerkrachten soms worstelden om leerlingen Frans te leren en hen te motiveren. Dus ben ik, in samenwerking met de leerlingen en de klasleerkracht, gaan brainstormen over een concept voor een toneelvoorstelling. De leerlingen bedachten de gekste ideeën en kozen hun eigen personage. Van al die ideeën maakte ik dan een scenario in eenvoudige Franse zinnen. Het resultaat was prachtig, en ik zag hoe taal, drama en creatief schrijven een magische combinatie waren. Dat was de geboorte van THEATrAAL, mijn bedrijf.

Via een contact bij de school kwam ik in contact met Katrien Vergauwen, de toenmalige coördinator van Fluxusacademie. Zij bood me een deeltijdse job aan als communicatiemedewerker. Dit paste perfect in mijn leven, en ik werd daar met open armen ontvangen. Na een half jaar kreeg ik de kans om ook mijn vormingen en workshops aan te bieden via Fluxusacademie. Ik moet zeggen dat ik echt met mijn gat in de boter ben gevallen!

Van Frans en Spaans naar drama. Hoe ben jij in de wereld van drama terechtgekomen?

Van kleins af aan was ik al gefascineerd door drama. Ik schreef teksten en bracht ze tot leven op het podium, bijvoorbeeld bij de Kunstbende, en ik speelde altijd mee in schooltoneelstukken. Toen ik in Brussel ging studeren en later werken, volgde ik verschillende toneelcursussen. Daar leerde ik veel over mezelf en kreeg ik een flinke dosis zelfvertrouwen.

Als leerkracht Frans in het middelbaar moest ik vaak mijn dramatische kwaliteiten inzetten om de leerlingen te motiveren, waardoor lesgeven ook een beetje “toneelspelen” is geworden. Bovendien stelde ik me kandidaat om het schooltoneel te begeleiden. De voldoening die ik daaruit haalde, was misschien zelfs groter dan van het lesgeven zelf. Het is zo mooi om te zien hoe leerlingen groeien in hun rol en in hun zelfvertrouwen.

Hoe zou je jezelf omschrijven als leerkracht of lesgever?

Ik denk dat ik vooral geduldig ben en erg gefocust op de leerlingen. Ik zet me in om iedereen in zijn kracht te zetten en vooruit te helpen. Niemand mag achterblijven omdat hij of zij niet kan volgen. Ik geloof oprecht dat je meer kan dan je denkt, als je maar durft en in jezelf gelooft.

Durven is kunnen is de slogan van mijn bedrijfje THEATrAAL, en daar geloof ik ook echt oprecht in.

Voor welke vormingen kunnen leerkrachten bij jou terecht?

Voor leerkrachten in het lager onderwijs bied ik de vorming Drama-ontdekkingstocht aan. Dit is een onderzoekende methode om met leerlingen te werken rond verschillende aspecten van drama, zoals stem, status, gevoelens, personages, tekst en ruimte. Het is een speelse manier om zowel aan de taalvaardigheid als aan de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen te werken.

Voor leerkrachten in het secundair onderwijs organiseer ik de vorming Spreekdurf stimuleren in het taalonderwijs. Dit combineert leuke drama-oefeningen voor jongeren met mijn favoriete toneelconcepten. Deze vorming kan zowel in het Nederlands, Frans als Engels gegeven worden en biedt losse oefeningen om een les mee te starten of af te sluiten, evenals grotere projecten om creatief en authentiek met taal en spreekdurf aan de slag te gaan.

Door de jaren heen heb ik veel oefeningen en materialen uitgewerkt, die ik met leerkrachten deel in deze vormingen. De feedback die ik van hen ontvang is ontzettend waardevol en inspirerend.

Hoe verlopen de workshops en lessenreeksen die je geeft voor leerlingen en hun leerkracht(en)?

Tijdens een workshop Frans of Nederlands drama, werk ik, samen met de klas- of vakleerkracht, twee lesuren rond een bepaald aspect van drama. Dat kunnen bijvoorbeeld personages zijn of gevoelens. Stap voor stap werken we aan die spreekdurf om op het einde tot een klein toonmoment te komen. Op de één of andere manier werkt dat bijna altijd en staan zelfs de leerlingen die in het begin heel onzeker en stil zijn, te stralen tijdens hun minivoorstelling.

Als een school een toneelvoorstelling in het Nederlands of in het Frans wil maken, begeleid ik de leerlingen gedurende een lessenreeks van ongeveer tien lesuren. Ik bied een concept aan, en samen met de leerkracht zorgen we ervoor dat de leerlingen hun eigen draai geven aan het verhaal. Ik schrijf uiteindelijk het scenario en probeer zoveel mogelijk rekening te houden met wat de leerlingen hebben bedacht. Dit resulteert altijd in unieke en creatieve voorstellingen.

En geldt dit ook voor leerlingen of klasgroepen die minder taalvaardig zijn?

Zeker! Drama is juist een geweldige manier om leerlingen die minder talig zijn te motiveren en actief te betrekken bij een taalvak zoals Frans. Ik heb al verschillende Franse voorstellingen begeleid in lagere scholen en ook in de richting Zorg en welzijn, en het was altijd een succesbeleving.

Binnenkort ga ik aan de slag met een project Nederlands drama in twee OKAN-klassen. Ook dat wordt zeker weer een leerzame ervaring, zowel voor de leerlingen en hun leerkracht als voor mezelf.

Wat mogen leerkrachten verwachten bij te leren van een workshop of lessenreeks?

Mijn workshops en lessenreeksen zijn zeker niet alleen een manier om leerlingen te laten groeien, maar ook om leerkrachten bij te scholen. Het doel is dat leerkrachten na afloop zelfstandig met de oefeningen en concepten aan de slag kunnen gaan. Sommige scholen gebruiken dan ook hun nascholingsbudget om de prijs voor de leerlingen laag te houden, wat het toegankelijk maakt voor iedereen.

Daarnaast kunnen scholen via Cultuurkuur subsidies aanvragen (tot 2000 euro) voor culturele projecten. Dit helpt de kosten laag te houden, vooral voor grotere projecten zoals een toneelvoorstelling. Tot nu toe zijn alle aanvragen voor mijn projecten goedgekeurd, en ik hoop dat dat zo blijft!

https://www.cultuurkuur.be/dynamoproject

Tot slot, wat zou je leerkrachten willen meegeven?

 

Geloof in je leerlingen. Laat hen groeien op hun eigen tempo, wees positief en trots op hun vooruitgang, en laat hen stralen!

Gerelateerde berichten