“In mijn rol als mentor-coach had ik het voorrecht om zowel ervaren mentoren van secundaire scholen als nieuwe collega’s binnen Fluxus te begeleiden. Deze contacten inspireerden en enthousiasmeerden me enorm. Samen met mijn collega mocht ik een begeleidingsprogramma voor starters opzetten, waardoor ik zelf ook voortdurend bijleerde. Het was een dynamische functie, waarin we onderwerpen zoals verbindende communicatie, lesgeven en klasmanagement steeds verder uitdiepten dankzij de frisse inzichten van nieuwe collega’s.
Afgelopen schooljaar organiseerden we bijvoorbeeld voor het eerst bootcamps speciaal voor zij-instromers en boden we intervisiemomenten aan rond de drie hoofdthema’s. Deze ervaring heeft mijn passie voor onderwijs versterkt en geeft me een stevig fundament om nu verder te bouwen bij Fluxusacademie.
Ik voelde al snel aan dat álle leerkrachten baat kunnen hebben bij extra vormingen, bv. wat ‘samen leren’ betreft. Tot nu toe richtte Fluxusacademie zich hierbij vooral op het kleuteronderwijs, waardoor leerkrachten uit het lager en secundair onderwijs soms wat op hun honger bleven zitten. Mijn ervaringen vanuit de aanvangsbegeleiding komen hier dan ook goed van pas. Zo gaf ik onlangs mijn eerste training voor Fluxusacademie, ‘Leerlingen in actie: quick wins met coöperatieve werkvormen’. Het was geweldig om te doen en leverde veel enthousiaste en inspirerende reacties op – zeker iets om vaker aan te bieden!”
Die visie van Fluxus draag ik niet alleen uit, ik doorleef haar ook echt. Voor mij vormt ze een sterke basis en een richtinggevend kompas in alles wat ik doe.