Tijdens deze inspiratiedag gaan we op zoek naar wat er te midden van de vele benaderingen en ideeën over gedrag ‘pedalogisch’ is.
We vertrekken vanuit het werkveld en richten ons op de (complexe) vraagstukken rond signaalgedrag. Scholen stellen immers vast dat heel wat heersende kaders rond gedrag in onze scholen zich voornamelijk werkzaam tonen bij de leerlingen die nog voldoende comfortabel ontwikkelen. Voor de leerlingen(groepen) bij wie we herhaaldelijk en steeds meer vastlopen tonen ze zich echter meermaals ontoereikend en dat is volgens interdisciplinaire kennis (peda)logisch.
We hebben hierbij aandacht voor de meest boeiende alsook complexe contexten binnen gewoon en buitengewoon onderwijs. Vanuit dit vertrekpunt gaan we dan naar de vraag die steeds – terecht – terugkomt: ‘Ja, maar wat moeten we nu gaan dóén?!’. We duiken in de spelregels van gedrag, maar – vrees niet – we gaan zeker géén rollenspelen doen. We maken wél ruimte om eigen casussen of vraagstukken te bekijken en te bespreken.
Deze vormingsdag is er voor iedereen die inspiratie wil opdoen over de rijke wereld van gedrag: onderwijsmensen uit het gewoon of buitengewoon basis- en secundair onderwijs; leerkrachten, ZOCO’s, leerlingenbegeleiding, directie, …
Tegelijk biedt deze losse vormingsdag ook een inkijk in de inhoud van de jaaropleiding ‘De taal van moeilijk gedrag’. Meer info vind je hieronder door op de links te klikken.
Traject basisonderwijs:
https://fluxusacademie.be/opleidingen/taal-van-moeilijk-gedrag-jaaropleiding-basisonderwijs-2/
Traject secundair onderwijs:
https://fluxusacademie.be/opleidingen/taal-van-moeilijk-gedrag-jaaropleiding-secundair-onderwijs-2/
Lesgever
De wetenschappelijke benadering van de werking van het menselijk brein in al zijn facetten vond ik heel interessant. Als onderwijzer missen we soms de juiste kennis. Belangrijk dat wij ons hiervan bewust zijn nu! Er werd ook veel gesproken vanuit praktijkervaring. Dit werkt motiverend om hiermee aan de slag te gaan!
Katelijne brengt het verhaal van de taal van moeilijk gedrag met enorm veel passie en doorleefdheid. Zij heeft me woorden en taal gegeven voor wat ik al jaren doe vanuit mijn buikgevoel. Nu begrijp ik waarom alle kinderen bij ons in de klas zo snel hun masker laten vallen en weer rust vinden. Het was een serieuze bevestiging die me veel vertrouwen heeft gegeven. Hierdoor zie ik nog beter de waarde en de noodzaak van al wat ik doe voor de kinderen in mijn klas en voor hun omgeving. Een dikke dank je wel hiervoor!
De vorming stemt je echt tot nadenken. De inhoud is relevant en de vele voorbeelden zorgen ervoor dat je constant je eigen leerlingen voor ogen ziet.
Katelijne is zo heerlijk om naar te luisteren en te kijken. Ze vertelt haar verhaal op zo'n beklijvende manier dat het nog beter binnenkomt en je geen moment verveeld geraakt. De boodschap die ze brengt lijkt zo enorm logisch en evident en toch doen we het vaak totaal anders. Heel pedalogisch en ik ga er zeker mee aan de slag, zowel thuis als tijdens mijn lessen.
Het was echt GEWELDIG! Een soort van comedyshow met serieuze materie. Grappig, gedurfd en oh zo écht! Ik heb er echt van genoten!
Zeer interessant en inspirerend! Heel goed gebracht. Wij gaan er alvast mee aan de slag op school.
Zeer interessante en doordachte theoretische uiteenzetting. Aangename werkvorm met praktische voorbeelden.
Superinteressant gegeven door een topleerkracht. Aanrader voor iedereen die voor de klas staat of op school werkt als begeleider.
Deze navorming was enorm waardevol. Heel leerrijk met tips en kansen om zelf casussen in te brengen. De lesgeefster, Katelijne, heeft dit op een zachte, doch daadkrachtige manier gebracht. Het warmhartig sturen kwam duidelijk aan bod.
SES-juf Herentals
Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe vormingen, boeiende lesgevers en inspirerende leerkansen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Fluxusacademie!
All rights reserved. © 2025 Fluxusacademie. Ontwikkeld door Webler.