Hoogbegaafde leerlingen worden niet altijd herkend door leraren. Hun kenmerken kunnen subtiel zijn. Ze passen zich vaak aan het reguliere onderwijs aan, waardoor hun behoeften over het hoofd worden gezien. Een gebrek aan kennis over hoogbegaafdheid speelt hierin soms ook een rol.
Het tijdig signaleren van hoogbegaafdheid is cruciaal. Vroegdetectie helpt om deze leerlingen de juiste ondersteuning te bieden, frustraties en onderprestaties te voorkomen en hun talenten volledig te ontplooien.
Dankzij het leersteundecreet in Vlaanderen krijgen hoogbegaafde leerlingen meer aandacht binnen de zorgplicht. Scholen worden gestimuleerd om deze leerlingen te herkennen en te voorzien van uitdagend onderwijs dat aansluit bij hun capaciteiten, zodat ze hun potentieel optimaal kunnen benutten.
Hoe kan je een hoogbegaafde leerling herkennen? Is er een verschil met een cognitief sterk functionerende leerling? Is een IQ-test een handig hulpmiddel om hoogbegaafdheid in kaart te brengen? Wat als de ouder het ziet en niet de leraar? Vele vragen waarop in deze vorming antwoorden komen. Er zal zeker ook ruimte gemaakt worden om voorbeelden van de deelnemers te bespreken.
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, ondersteuners en beleidsmakers uit het kleuter- lager en secundair onderwijs die zich willen verdiepen in het herkennen van hoogbegaafde leerlingen.
Er zijn nog 5 plaatsen beschikbaar.
Lesgever