Executieve functies… er is veel om te doen binnen het onderwijs.
Executieve functies zijn cognitieve vaardigheden die nodig zijn voor het plannen, uitvoeren en reguleren van doelgericht gedrag. Ze spelen een cruciale rol bij het aansturen van onze gedachten, handelingen en emoties. Deze functies helpen ons bij het maken van beslissingen, het oplossen van problemen en het aanpassen van ons gedrag aan nieuwe of onverwachte situaties. Het is erg vergelijkbaar met de term ‘zelfsturend leren’.
Toch is het belangrijk om steeds met een kritische blik te kijken naar ‘de hype’ achter executieve functies en wat we er echt mee willen bereiken. Kunnen we executieve functies bij kleuters effectief bevorderen? Daarvoor moeten we uiteraard ook kijken naar de ontwikkeling van het brein bij het jonge kind.
In deze opleiding onderzoeken we welke executieve functies er zijn en welke vaardigheden we hiervan in het kleuteronderwijs mogen ‘verwachten’.
We stimuleren een geïntegreerde aanpak, zodat de term ‘executieve functies’ geen geïsoleerd verhaal wordt, maar een plaats krijgt binnen je bestaande, dagelijkse klaswerking.
We bekijken hoe jouw klasorganisatie en kwaliteitsvolle interacties hiertoe bijdragen. Daarnaast reiken we ter inspiratie enkele doelgerichte activiteiten aan die bepaalde vaardigheden ondersteunen.
Voor peuter- en kleuterleerkrachten die meer te weten willen komen over executieve functies en hoe deze een plaats te geven binnen hun bestaande kleuterwerking.
Lesgever
Ik weet nu beter hoe ik als kinderverzorgster aan de slag kan gaan met executieve functies. Voor mij was dit vooraf heel onduidelijk en ik dacht dat het niet echt iets was voor kinderverzorgsters. De vorming heeft mij heel goed geholpen. Nu weet ik dat ik mij meer in het kind moet verplaatsen: hoe en waarom kinderen zo reageren of zo zijn.
Zeer interessante bijscholing. Door de eenvoudige en praktijkgerichte voorbeelden, kan je meteen aan de slag gaan.
Tof om te zien dat we al heel veel in de praktijk doen en dat het niet iets extra hoeft te zijn in onze klaspraktijk, maar dat het verweven zit in wat we doen.