Eens je een hoogbegaafde leerling hebt herkend dan weet je wat er nodig is. Of is het toch niet zo eenvoudig? Wat moet er aangeboden worden en hoe dan? Waar kan jij als (zorg)leraar het verschil maken? Je doorloopt in deze vorming een didactisch model dat start bij de veilige leeromgeving. Hoe kan je daartoe bijdragen in functie van deze hoogbegaafde leerling? Hoe bepaal je de beginsituatie? Kan je dit zelf? Is bv. diagnostiek daarvoor dé tool? Welke mogelijkheden bestaan er?
Vervolgens overlopen we de verschillende leerdoelen. Niet alle hoogbegaafde leerlingen hebben hetzelfde nodig. Het leerdoel zal mee bepalen welke acties je gaat ondernemen. We kijken daarbij samen kritisch naar verschillende werkvormen, leermiddelen en leeractiviteiten.
Er zal tot slot ook aandacht gaan naar evaluatie en feedbackprocessen. Het doel zal zijn om je acties als middel te zien tot hogere (leer)doelen. De kracht zit vooral in je eigen didactisch handelen. Door een andere bril op te zetten, zie je de mogelijkheden en hoef je niet meer dagenlang projecten te bedenken en je hoofd te breken over eventuele acties.
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, ondersteuners en beleidsmakers uit het kleuter- lager en secundair onderwijs.
Lesgever