Dit traject richt zich tot alle leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs die een grotere impact willen maken op hun leerlingen door met meer expressie en zelfvertrouwen voor de klas te staan. De oefeningen bevorderen hun eigen zelfvertrouwen en expressie, maar kunnen ook allemaal worden ingezet in de klas om de spreekdurf en het zelfvertrouwen van de leerlingen te vergroten.
Met behulp van dramatische en expressieve werkvormen en een goede dosis reflectie, bouw je aan je eigen kracht en ontdek je waar je sterktes en waar je werkpunten liggen. Je leert je eigen grenzen kennen, aangeven en verleggen en je kan alles inoefenen in een veilige omgeving, waar alles kan gebeuren en mag ontstaan en waar niets verkeerd is. Geen prestatiedruk dus. Plezier, welbevinden en persoonlijke groei staan centraal. Bovendien hebben dramatische en expressieve werkvormen ook vaak een positief effect op de groepsdynamiek, dus ook daarvoor kunnen ze ingezet worden in de klas.
Concreet gaan we elke sessie werken rond een bepaald aspect van drama: emoties, tekst, status, onze stem, ons lichaam, ruimte, improvisatie, enzovoort.
Het traject bestaat uit vijf sessies, die eventueel gevolgd kunnen worden door vijf extra sessies. Het voordeel van dit systeem is dat je in je klas en thuis rustig kan oefenen met wat je geleerd hebt en je je eigen ervaringen ook telkens terug kan koppelen binnen de groep.
Lesgever
De docent zorgde voor een fijne sfeer waarin alles mogelijk was en de vorming was heel interactief.
Zeer aangename lesgeefster. Veel oefenkansen gekregen om de werkvormen uit te proberen en aangevuld met een prachtige bundel van activiteiten. Kant-en-klaar, maar toch ook vlot aanpasbaar naar de noden van de doelgroep. Na de vorming er snel en enthousiast mee aan de slag gegaan in de klas, met blije leerlingen als gevolg.
Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe vormingen, boeiende lesgevers en inspirerende leerkansen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Fluxusacademie!
All rights reserved. © 2025 Fluxusacademie. Ontwikkeld door Webler.
Aanvangsbegeleiding – Groeigerichte feedback en rapportcommentaren