Scholen die binnen de ijsbergdidactiek systematisch werk maken van aanbod, opvolging en bijsturing in het wiskundeonderwijs behalen doorgaans betere resultaten. In dit traject ga je met je team bekijken hoe je dit binnen jouw specifieke kleuterschoolcontext kan organiseren met de Kleutertool. Dat is een handig instrument waarmee je eenvoudig de kwaliteitsontwikkeling van het wiskundeonderwijs in jouw kleuterschool kan ondersteunen.
In dit traject maak je uitgebreid kennis met de Kleutertool en leer je hoe je dit kan implementeren in jouw school. De Kleutertool helpt je om het wiskundeaanbod geïntegreerd, evenwichtig en gradueel vorm te geven. Daarnaast kan je met de Kleutertool de ontwikkeling van de kleuters systematisch opvolgen en zo nodig diepgaand onderzoeken en bijsturen.
Je leert het wiskundeaanbod geïntegreerd, evenwichtig en gradueel te organiseren aan de hand van een dynamisch planningssysteem.
Je leert de ontwikkeling van kleuters systematisch op te volgen aan de hand van een kant-en-klaar instrument.
Je leert observaties van kleuters te interpreteren om zo aanbod, opvolging en bijsturing cyclisch te doorlopen in de kleuterwerking.
Je leert vaardig te worden in het gebruik van de Kleutertool aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Je krijgt toegang tot de Kleutertool, zodat je ermee aan de slag kan op je eigen school. Voor het luik evaluatie voorzien we de mogelijkheid om dit op te nemen binnen het smartschoolplatform van je school.
Dag 1 – Inhoudelijke vorming De Kleutertool + aanbod in de kijker (volledige dag)
Dag 2 – Intervisie aanbod + dagelijkse observatie (volledige dag)
Dag 3 – Intervisie & uitwisseling (halve dag)
Dit traject vorming is gericht op kleuterteams die binnen de kleuterwerking de kwaliteitsontwikkeling van het wiskundeonderwijs volgens de ijsbergdidactiek willen ondersteunen.
Data vast te leggen in afstemming met de lesgever.
Lesgever