Quote uit het boek Ja, boeien van Maike Pollaert (p. 11).
Je kent het vast wel: je doet je best om een leuke, motiverende les in elkaar te steken, vliegt er vol goede moed in en toch is de helft van de klas na een tijdje afgeleid of stilletjes ingedommeld. Heel vervelend. Je vraagt je af waarom dit weer gebeurt OF je beslist om er minder tijd in te steken, want wat heeft het voor zin?
Het is dan ook niet gemakkelijk om de aandacht van al je leerlingen 50 minuten aan een stuk vast te houden. Als je zelf recent een bijscholing hebt gevolgd, zal je misschien gemerkt hebben dat het echt niet evident is om je langdurig te concentreren. Afhangende van de manier waarop de lesgever de inhoud bracht, zal dit makkelijker of moeilijker voor jou geweest zijn.
Contact maken met je leerlingen, vanuit je authentieke zelf spreken, voldoende afwisseling, vertellen wat je ziet, zelf geloven in wat je te zeggen hebt, zelfvertrouwen uitstralen en je stem op een juiste manier inzetten, zijn een aantal van de aspecten die ertoe bijdragen dat leerlingen het de moeite waard vinden om naar jou te luisteren. En pas als ze naar jou luisteren, kunnen ze komen tot leren en geïnspireerd geraken.
In deze vorming zal je via technieken uit de storytelling leren hoe je de impact op je leerlingen kan vergroten en hun aandacht beter kan vasthouden. De vorming bestaat enerzijds uit een stevige theoretische basis vol technieken en tips ; anderzijds uit veel oefenmomenten zodat de informatie al aan je lijf plakt en je de volgende dag onmiddellijk in je klas een verschil kan maken.
Voor alle leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs die hun impact op de klasvloer willen vergroten.
Lesgever
Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe vormingen, boeiende lesgevers en inspirerende leerkansen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Fluxusacademie!
All rights reserved. © 2025 Fluxusacademie. Ontwikkeld door Webler.