Samen School Maken: terugkomdag 1 – focus: planning

Samen School Maken: terugkomdag 1 – focus: planning

Inhoud

In het Samen School maken-traject leg je met een kernteam de basis voor een sterk en gedragen schoolbeleid. Je geeft richting aan structurele en duurzame veranderingen op vlak van schoolklimaat, samenwerking en pedagogisch(-didactische) keuzes. Een waardevol traject dat heel wat in beweging zet. Dat momentum vasthouden is niet altijd even gemakkelijk. Om je verder op weg te zetten en te ondersteunen, organiseren we terugkomdagen voor kernteams Samen School Maken. Elke dag leggen we een andere focus, en geven we andere inzichten / oefeningen mee.

Tijdens dag 1 rollen we de planning en aanpak van het komende schooljaar uit:

  • op welke momenten kan het schoolteam samen werken (en verder bouwen op de principes van Samen School maken)?
  • welke inhouden krijgen dit schooljaar prioriteit?
  • hoe zorgen we voor een sterk plan van aanpak: met ruimte voor een Oogopslag, een Verhaallijn, werkmomenten, beslissingsmomenten, evaluatiemomenten, ...?
  • welke methodieken hanteren we hierbij en wie betrekken we bij welke oefening en fase?

Doelgroep

Dit traject bouwt verder op het Samen School maken-traject. Het is gericht op kernteams die het eerste traject eerder al afrondden maar die nog verder op zoek zijn naar houvast en verdieping.

Praktisch

HUB Berlaar
Maandag 18 sep 2023
9 - 15.30u
390€ - 50% korting voor scholengroep Fluxus
Lesgever

Katrien Vergauwen

Katrien Vergauwen heeft als vormer, trainer, begeleider een passie voor mensen en samenwerken.

Katrien Vergauwen

Katrien Vergauwen coördineert Fluxusacademie, met een groot hart voor onderwijs, mensen en samenwerken. Doorheen haar professionele loopbaan als docent, vormer, trainer, (proces)begeleider specialiseerde ze zich in teamdynamieken en leiderschap. Ze legt daarbij de focus op verbindend werken en begeleidt teams naar een visiegedreven organisatieontwikkeling. Ze gaat steeds op zoek naar het evenwicht tussen pedagogisch denken en samen (onder)zoeken en creëren, uitdagingen ombuigen tot mogelijkheden.

Katrien is sociaal pedagoog van opleiding en werkte 15 jaar in het hoger onderwijs. Daarnaast bouwde ze jaren ervaring op in non profit, social profit en onderwijs. Ze coördineerde onder meer gedurende 4 jaren de inhoudelijke bijdrage van Tenz aan het Warme Scholenproject.

Sinds 2020 bundelt Katrien haar ervaringen in de functie van coördinator van Fluxusacademie. Daarnaast begeleidt ze ook trajecten schoolontwikkeling.

  • Opleiding: sociaal pedagoog en leerkracht
  • Werkgebied: ervaring in onderwijs, vorming, sociaal werk
  • Focus: teamwerking, leiderschap, schoolontwikkeling
  • Geniet van: de energie van teams
katrienvergauwen@scholengroepfluxus.be
Mail me

Een hartverwarmende dag waar we als peuterleerkrachten in de bloemetjes werden gezet. Bij Leen konden we onszelf zijn. Ik ging met een voldaan gevoel terug naar de klas. Zo fijn te weten dat ook wij naar waarde worden geschat, dat wat we doen een verschil maakt.

Britt
Leerkracht

Een dagje ‘teamteaching’ volgen? Absoluut niet alleen theorie, maar denkkaders gekoppeld aan praktijkvoorbeelden!
Wat is teamteaching? Welke manieren van teamteaching zijn er? Wat is het verschil met bv. co-teaching? Hoe kan je concreet aan de slag gaan? Is het ineens ‘alles of niets’ of kan het ook ‘rustig aan’? Hoe doe je dit in klassieke gebouwen of in een moderne setting? Op deze en ook nog andere vragen kregen wij een verhelderend antwoord.

Ghislaine Van Dijck
Directeur BS Ten Dorpe

Katrien nam ons team mee in het versterken en verfijnen van onze schoolvisie. Ze keek heel gericht naar de specifieke schoolcontext en betrok meteen het voltallige team. We kregen theoretische kaders aangereikt, en concrete antwoorden op vragen en noden. Een bijzonder inspirerende voormiddag, die ons goesting heeft gegeven in meer.

Pieter Cnaepkens
Directeur Freinetschool Lille

Weet je wat het leukste is aan heel dit project ‘Samen School Maken’? Het kost helemaal geen moeite. Dit voelt allemaal zo natuurlijk aan. Het geeft mij zelfs energie. We hebben nog een lange weg te gaan, dat besef ik. Maar het voelt goed dat er ruimte is voor verandering.

Hilde Thys
Leerkracht BuBaO De 3Master, Kasterlee