Planmatig en kwaliteitsvol implementeren van de ijsbergdidactiek in BaO

Inhoud

In deze vorming bekijk je als onderwijsteam hoe je met de ijsbergdidactiek aan de slag kan binnen jouw specifieke schoolcontext en sta je stil bij de kwaliteitsontwikkeling van het wiskundeonderwijs in jouw school.

Je bekijkt samen hoe je een gedragen en doeltreffend onderwijskundig beleid kan voeren. Je brengt daarnaast de randvoorwaarden en valkuilen van het implementatieproces (bv. het spanningsveld tussen de didactiek/leerlijn en de methode, het materieel beleid, enz.) in kaart, specifiek voor jouw schoolcontext. Onze lesgevers delen daarbij graag hun ruime ervaring met de implementatie van de ijsbergdidactiek in het gewone basisonderwijs. Ze reiken je bovendien heel wat praktische tips en inspirerende voorbeelden aan en zetten je op weg naar een implementatieplan op maat van jouw school.

 

Thema’s van de vorming

  • Visiegedreven werken: vanuit een gemeenschappelijke visie op wiskundeonderwijs geef je vorm aan een gedragen implementatieproces.
  • Je krijgt zicht op de verschillende mogelijke opties voor het implementeren en hun bijhorende gevolgen.
  • Je maakt kennis met belangrijke thema’s, aspecten en gevolgen wanneer je start met de implementatie van de ijsbergdidactiek.
  • Je geeft een aanzet voor een implementatieplan op maat van je eigen school, gelinkt aan de rubrieken van het referentiekader voor onderwijskwaliteit.

 

Doelgroep

Deze vorming is gericht op kernteams (directie – zorgcoördinator – vertegenwoordiger kleuteronderwijs – vertegenwoordiger lager onderwijs) die de implementatie van het ijsbergrekenen weloverwogen willen vormgeven op basis van schoolgedragen beleidskeuzes.

Ben je al lid? Log in om direct toegang te krijgen tot je account.
Geen plaatsen beschikbaar.

Cursusdetails

€ 160

per kernteam - gratis voor Fluxus scholengroep
Locatie
Startdatum
16/02/2023
Tijdstip
9u30 - 12u30

Gerelateerde cursussen