In deze vorming geven we je tools in handen om bij jou op school een beleid vorm te geven rond het mathematiseren, automatiseren en memoriseren van wiskundeleerstof.
Wanneer kinderen van rekenen met didactisch materiaal overgaan naar rekenen op papier en tot slot naar rekenen in hun hoofd, noemen we dit proces mathematiseren. In deze vorming leer je hoe je leerlingen binnen dit proces stapsgewijs naar een goede rekenbeheersing kan leiden. Je ontdekt hoe de opbouw van een effectieve rekenles eruit ziet en hoe je via het model van directe instructie je leerlingen kan begeleiden naar succesvolle zelfstandige rekenaars.
Mathematiseren gaat nauw samen met automatiseren. Door leerlingen veelvuldig rekenprocedures op papier en in hun hoofd te laten oefenen gaan ze dit steeds vlotter kunnen uitvoeren. Bovendien gaan je leerlingen sommige opgaven van buiten leren, memoriseren dus, zodat het werkgeheugen wat meer ontlast wordt bij het rekenen. Denk daarbij aan de bewerkingen tot 10, de bewerkingen tot 20 en de tafels.
Deze vorming gaat dieper in op deze drie processen en laat je vanuit verschillende mogelijke werkvormen en systemen nadenken over hoe die processen bij jou op school geïmplementeerd kunnen worden.
Deze vorming is gericht op kernteams (directie – zorgcoördinator – vertegenwoordiger lager onderwijs – vertegenwoordiger lager onderwijs) die bij de implementatie van het ijsbergrekenen extra willen inzetten op een sterke instructie en het mathematiseren, automatiseren en memoriseren van de wiskundeleerstof.
Lesgever