Klasbezoeken met een ijsbergbril

Inhoud

Niets heeft zoveel impact op de onderwijskwaliteit als de ondersteuning van leraren op de klasvloer. Wanneer je de professionele ontwikkeling van je leerkrachten heel praktijkgericht kan ondersteunen in hun dagelijkse werkomgeving, dan heeft dat ook meteen invloed op de resultaten van de leerlingen.

In deze vorming gaan we de belangrijke aspecten van een goede rekenles kaderen aan de hand van de didactische principes van de ijsbergdidactiek. We tekenen daarbij de krachtlijnen uit voor een succesvolle implementatie. Die vertalen we vervolgens in een handige kijkwijzer waar je tijdens de vorming al meteen mee kan oefenen. Na de vorming ontvang je de kijkwijzer digitaal, zodat je er verder mee aan de slag kan gaan in jouw school. Zo kan je jouw leerkrachtenteam beter ondersteunen bij de implementatie van het ijsbergrekenen.

Thema’s van de vorming

  • Je leert hoe je leerkrachten kan ondersteunen bij de implementatie van de ijsbergdidactiek d.m.v. de visie op klasbezoeken.
  • Je maakt kennis met de kijkwijzer aan de hand van didactische principes van de ijsbergdidactiek en krachtlijnen voor een succesvolle implementatie.
  • Je oefent het gebruik van de kijkwijzer in aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Doelgroep

Deze vorming is gericht op de leden van het kernteam die binnen de school instaan voor het ondersteunen van het pedagogisch-didactisch handelen van leerkrachten.

Praktisch

HUB Turnhout
Maandag 30 jan 2023
9u30-12u30
€ 160 per kernteam - gratis voor Fluxus scholengroep
Inschrijven voor deze opleiding

Deze opleiding is jammer genoeg volzet. Hou onze Facebook-pagina en de website in de gaten wanneer je op de hoogte wil blijven van nieuwe opleidingen en data.

Lesgever

Annelies Leynen

Annelies Leynen geeft vormingen rond ijsbergdidactiek.

Annelies Leynen

Annelies is logopediste van opleiding met een brede waaier aan ervaring. Ze bouwde haar expertise dan ook op vanuit verschillende invalshoeken en functies. Zo werkte ze in het verleden in zowel het buitengewoon als het gewoon onderwijs, was ze teamcoördinator en heeft ze ervaring als directeur.

Sinds een aantal jaren is Annelies actief als begeleider in het wiskundeteam van Scholengroep Fluxus. In die functie ondersteunt ze schoolteams bij het implementeren van de ijsbergdidactiek binnen het leergebied wiskunde. Die ervaring en expertise stelt Annelies nu ook ten dienste als trainer bij Fluxusacademie.

  • Opleiding: logopedist en leerkracht
  • Werkgebied: ervaring in onderwijs, coaching en vorming
  • Focus: ijsbergdidactiek, beleidsondersteuning
  • Geniet van: samen bouwen aan onderwijskwaliteit
anneliesleynen@scholengroepfluxus.be
Mail me
Lesgever

Jasmien Mermans

Jasmien Mermans begeleidt opleidingen en trajecten rond de ijsbergdidactiek.

Jasmien Mermans

Jasmien maakt deel uit van het wiskundeteam van Scholengroep Fluxus. De afgelopen jaren begeleidde ze heel wat schoolteams bij het implementeren van de ijsbergdidactiek.

Haar expertise, kennis en ervaring bouwde ze op doorheen haar professionele loopbaan en vanuit verschillende functies. Als leerkracht lager onderwijs vertaalde ze onder meer de didactische cahiers wiskunde naar de klaspraktijk in het eerste leerjaar. Na 10 jaar ging ze naast haar klaspraktijk deeltijds aan de slag als zorgcoördinator en verbreedde ze zo haar horizon.

Jasmien is een begeleider met een hart voor onderwijskwaliteit. Daarbij is haar uitgangspunt altijd de kracht van de leerkracht. Ze stelt haar ervaring en expertise nu ten dienste van de Fluxusacademie waar ze mee opleidingen en trajecten rond de ijsbergdidactiek zal geven.

  • Opleiding: leerkracht lager onderwijs
  • Werkgebied: onderwijs – coaching - vorming
  • Focus: ijsbergdidactiek wiskunde – beleidsondersteuning
  • Geniet van: leerkrachten inspireren
JasmienMermans@scholengroepfluxus.be
Mail me
Lesgever

An Verborgt

An Verborgt begeleidt vormingen ijsbergdidactiek.

An Verborgt

An Verborgt is orthopedagoog in het buitengewoon onderwijs met een passie voor kwaliteitsvol onderwijs. Ze heeft een ruime ervaring in het coachen van teams en het uitbouwen van onderwijs op maat voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Vanuit haar expertise in emotionele ontwikkeling heeft ze oog voor het ontwikkelingsleerproces van het kind en de impact die leerkrachten en hun begeleidingsstijl daarbij hebben.

Sinds een aantal jaren is An ook actief als begeleider in het wiskundeteam van Scholengroep Fluxus. Door haar holistische kijk op ontwikkeling ondersteunt ze leerkrachten en onderwijsteam bij het implementeren van de ijsbergdidactiek in de schooleigen context.

  • opleiding: orthopedagoge
  • werkgebied: ervaring in (buitengewoon) onderwijs, vorming en coaching
  • focus: ijsbergdidactiek, beleidsondersteuning, specifieke onderwijsbehoeften
  • geniet van: mensen inspireren, kwaliteitsvol onderwijs
anverborgt@scholengroepfluxus.be
Mail me

Het is een grote meerwaarde dat de implementatie van het ijsbergrekenen ook op schoolniveau aandacht krijgt. We hebben als beleidsteam veel tools gekregen om op onze eigen school aan de slag te gaan.

Katrien Dewilde
Directie basisschool ’t Egeltje, Mol

De lesgever legt de leerlijn en de opbouw van het ijsbergrekenen helder uit. Het is waardevol dat de theorie meteen gekaderd wordt in de praktijk en je als leerkracht zelf leert handelen en verwoorden.

Zoë Soentjens
Leerkracht lager onderwijs, de 3Master, Herentals

Een zeer inspirerende en praktische vorming, die je als leerkracht een boost geeft om bewust op wiskunde in te zetten via de ijsbergdidactiek. Je leert je klaspraktijk door een wiskundebril te bekijken en met concrete materialen uit de klas aan de slag te gaan.

Karen Knaepen
Kleuteronderwijzeres, Freinetschool Op Stelten, Dilsen-Stokkem