Waarom voorlezen wanneer kinderen zelfstandige lezers (in wording) zijn? In deze nascholing ontdekken we dat inzetten op voorlezen (en blijven voorlezen) tal van voordelen heeft: het bevordert het leesplezier en laat kinderen kennismaken met boeken die ze misschien niet zelf zouden uitzoeken. Bovendien geeft het kinderen toegang tot boeken die qua leesniveau misschien nog te moeilijk zijn en helpt het hun woordenschat en hun kennis van de wereld te vergroten.
Door met leerlingen in gesprek te gaan over het verhaal stimuleer je hun denken, leer je hen reflecteren en creëer je spreekkansen waardoor je naast luistervaardigheden ook de mondelinge taalvaardigheid stimuleert. Maar hoe doe je dat? Wat werkt (en wat doe je beter niet)? Welke boeken zijn geschikt? Hoe plan je dit in?
Deze vorming leerkrachten lager onderwijs, zorgcoördinatoren en directies die met nieuwe inzichten en praktisch bruikbare bagage hun onderwijspraktijk willen verrijken. Iedere deelnemer brengt zijn of haar favoriete (voorlees)boek mee.
Lesgever