‘Lief? Ja, zeker. Maar ze begrijpt niet wat ik zeg. Helemaal niets, hè?’
‘Tja. En hij dan? Hij verstaat niet eens instructies.’
‘Ze moeten terug naar OKAN. Hier kunnen ze niet volgen. Onmogelijk.’
‘Wat hebben ze daar trouwens gedaan op OKAN? Ik heb daar zo mijn twijfels over.’
In schooljaar 2024-2025 schreven 7994 leerlingen zich in een OKAN-klas in. Zij vinden dit jaar hun weg naar een doorstroomschool. Tel daar de leerlingen bij die thuis niet de schooltaal spreken (22 procent in heel Vlaanderen!) en je staat gegarandeerd voor een extra uitdaging in je klas.
We moeten dus dringend aan de slag met meertalige leerlingen, want terug naar OKAN? Dat is (meestal) geen optie.
Deze nascholing is er voor elke leerkracht die ex-OKAN-leerlingen in de klas heeft. Of je nu een praktijkvak geeft of theorie, taal speelt in elk vak een belangrijke rol.
Met enkele eenvoudige ingrepen kan je al een enorm verschil maken voor de ex-OKAN-leerlingen in je klas, en zorg je er bovendien voor dat ál je leerlingen taalvaardiger worden.
Minder frustraties dus en meer leerwinst voor iedereen.
Tijdens deze eerste bijeenkomst schetsen we een algemeen beeld, wisselen we ervaringen uit en reiken we praktische tips aan voor in je lessen.
Wie is de (ex-)OKAN-leerling? Wat leert hij in de onthaalklas? Hoe verloopt de overstap? Welke rol speelt de vervolgschoolcoach? Wat kan je als leerkracht verwachten? Hoe ga je de leerling evalueren? Wat zijn de wettelijke mogelijkheden? Welke problemen kom jij tegen in de klaspraktijk? Welke ondersteunende maatregelen kan je nemen in de klas?
In de tweede sessie bekijken we welke tips misschien al werden toegepast en of ze succesvol waren.
We gaan verder in op de vraag hoe je taalrijker kunt lesgeven zonder dat je daarvoor je lessen helemaal moet omgooien. We nemen een aantal lessen onder de loep en maken ze samen taalkrachtiger, zodat jij er zelf mee aan de slag kunt.
In deze laatste bijeenkomst bespreken we onze ervaringen. Wat werkte er, wat niet? Hoe kunnen we hiermee verder? Kunnen we een aantal zaken schoolbreed verankeren? Heb je intussen nieuwe ideeën opgedaan die je in de toekomst wil uitwerken? Zijn er materialen die uitgewisseld kunnen worden?
Het traject wordt gespreid over drie voormiddagen, telkens van 9u00 tot 12u00.
De lesgevers van dit traject zijn vier OKAN-experten van onze scholengroep: twee vervolgschoolcoachen, een OKAN-coördinator en een taalondersteuner.
Zij hebben dit traject samen uitgewerkt en zijn enorm enthousiast om hun ervaringen met jullie te delen.
Lesgever
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te openen.