Welkom bij Fluxusacademie

Bij Fluxusacademie vind je vormingen en opleidingstrajecten voor leerkrachten en onderwijsteams. Hoe we te werk gaan? We bouwen verder op de al aanwezige kennis en mogelijkheden binnen de school en reiken van daaruit de nodige tools aan om die expertise verder te ontwikkelen en de blik te verruimen. Heel concreet, in verbinding met de praktijk.

Lees meer

Samen leren

Maak kennis met de pedagogisch-didactische ontwikkelingen op onderwijsgebied en maak de vertaalslag naar je eigen klas.

Meer info
Actiefoto van een verbindende opdracht tijdens een zomerkamp van THEATrAAL.

Aanbod voor leerlingen

Deze vormingen en workshops kan je aanvragen voor een klasgroep of een groep leerlingen. De lesgever gaat met jouw leerlingen aan de slag en jij wordt als begeleider geïnspireerd.

Meer info

Hoe vier scholen samen hun visie weer scherp kregen, dankzij Fluxusacademie.

Tijdens de opleiding Samen School maken stellen we schoolvisies terug scherp, zodat scholen betere keuzes kunnen maken. Maar werkt de opleiding ook echt?

Je leest het verhaal van enkele scholen hier.
Vol vertrouwen aan de slag met ijsbergdidactiek

Vol vertrouwen aan de slag met ijsbergdidactiek

Bij Fluxusacademie kan je terecht voor inhoudelijke én beleidsondersteunende vormingen rond de ijsbergdidactiek. Onze lesgevers ondersteunen leerkrachten en professionals die leerlingen willen begeleiden in goed wiskundeonderwijs. Ze delen graag hun zorgvuldig opgebouwde kennis en expertise bij het implementeren van de ijsbergdidactiek.
Verder lezen

Op de agenda

Wat mensen zeggen over ons

Een zeer duidelijke en verhelderende bijscholing. Veel nieuwe ideeën opgedaan en dingen die ik al deed werden in een nieuw jasje gestopt. Ik ga hier zeker mee aan de slag en ben blij dat ik deze bijscholing heb gevolgd. Er zijn veel praktijkideeën aangehaald en dat maakt het zeer bruikbaar. En niet te vergeten: de docent gaf het op een boeiende en aangename manier!

Liv Coox

Toffe vorming. Enthousiaste docent. Veel praktische tips. Mooi evenwicht tussen input en concrete voorbeelden.
Ook fijn dat we de inhoud, materialen en routinedocumenten achteraf nog toegestuurd krijgen. Dankjewel!

Els Scheymans

Interessante, mooie en bruikbare materialen! Toffe insteek naar taalzwakke en of anderstalige klassen.

Greet Aerts

Heel interessant. Zowel theorie als praktische voorbeelden. Ik kan er echt mee aan de slag. Aangenaam gegeven. Heel zinvol. Verwachtingen meer dan ingelost! Ik wil dit doortrekken naar heel mijn team.

Wendy De Wever

De opleiding werd zeer helder, opbouwend en concreet gebracht. Hier heb ik echt veel aan gehad als beginnend leerkracht Nederlands voor Okan. Het concrete programma is te hoog gegrepen om toe te passen in mijn klassen. Maar de basistools en leesstrategieën zijn echt wat ik nodig had.

Sofie Van Doninck

Heel interessant. We kregen tips die eenvoudig en zonder veel extra werk toepasbaar zijn.

Ann Vankeirsbilck

Leerrijke nascholing met kant-en-klare tools en een aanbod aan teksten. Ik ben blij mij ingeschreven te hebben. Bedankt!

Mike De Cleir

Veel informatie, ik sta te popelen om ermee aan de slag te gaan. Ik ben ook al ingeschreven voor de vervolgsessie. Spannend.

Cindy Janssens

De vorming heeft de kern van visiegedreven aan de slag goed weergegeven. Het omvat meer dan enkel het item Samenleven. Katrien begeleidt de vorming op een warme manier met ruimte en begrip voor de schooleigen context. Het heeft ons gemotiveerd om er verder, concreet mee aan de slag te gaan met het team.

Els Lenaerts
Directie, BS De luchtballon, Geel

Heel leerzaam en zeer interessant!

Selina Gosens

Zeer leerrijke nascholing! Ik heb enorm veel geleerd over omgaan met feedback.

Steffie Verboven

Het was een inspirerende en leerrijke opleidingsdag! Het heeft mij meer inkijk gegeven in het gedrag en de houding van bepaalde collega's (onderkant ijsberg). Daarnaast heeft het de puzzel van mijn eigen zelfkennis verder vervolledigd. Hilde doet dat fantastisch!

Lies Sterckx

Zeer aangename lesgever met tal van voorbeelden om in de lespraktijk toe te passen en om te zetten. Bert is zeer open en communicatief, waardoor het laagdrempelig is om bijkomende vragen te stellen en extra voorbeelden te kunnen aftoetsen.

Sylvie Bullens
deelnemer aan de vorming "Actief leren in de klas"

Inspirerend, motiverend, helder en dynamisch gebracht. Extra pluspunten zijn de veel concrete oefeningen en op het einde de mogelijkheid tot het opstellen van een persoonlijk plan van aanpak voor je eigen werkveld.

Inge Cox
deelnemer aan de vorming "Een positieve groepsdynamiek in je klas via bewegingsactiviteiten"

Fijn dat er veel aandacht is voor praktische toepassingen en activiteiten die onmiddelijk in te zetten zijn. Met hier en daar een stukje achtergrond info in de vorm van theorie of persoonlijke ervaring van de lesgever. Echt top! Duidelijk, bruikbaar, inspirerend en activerend!

Ibn Willems
deelnemer aan de vorming "Een positieve groepsdynamiek in je klas via bewegingsactiviteiten"

Elke keer weer fijn om jouw enthousiaste duidelijke info te mogen beleven. Ik heb vandaag een heleboel tips, theorie en materialen voor K3 mogen ontdekken.
Dankjewel voor de jarenlange begeleiding van zoveel warme kleuterjuffen.

Ils Prinsen
kleuterleerkracht

Een heel interessante en inspirerende opleiding die ons veel stof tot nadenken heeft gegeven.

Katleen Hoffman

Heel interessant en goed gebracht! Heel fijn dat Dominique spreekt uit eigen ervaring.

Stef Donckers

Ik werd helemaal geïnspireerd om er samen met het team mee aan de slag te gaan. Heel fijne navorming met variatie aan werkvormen en gelegenheid tot brainstormen.

Katleen Weckx

Positief roddelen!? Roddelen doen we allemaal wel eens, maar Positief roddelen, als in praten over iemands goede, fijne, leuke,… trekjes? Een beetje nerveus begin ik aan mijn beurt. Maar de woorden met positieve eigenschappen blijven maar komen! Wat is dit? Gaat dit over mij? Zingeving, open geest, humor, vertrouwen,….dit komt echt wel binnen. Na een hele discussie distilleert de groep één eigenschap waarvan zij vindt dat die echt op je lijf geschreven is. Vertrouwen. Maar het gaat uiteindelijk niet om dat éne woordje uit een doosje tijdens een namiddag. Het gaat om het hele proces, het eens uitspreken van wat die persoon speciaal maakt, wat iemands kwaliteiten zijn, het horen wat anderen goed vinden aan jou en vooral ook het meepakken.

Els Verbruggen
klasleerkracht BuBaO type 2

Positief roddelen of de positieve kwaliteiten van iemand benoemen wordt in het dagdagelijkse leven veel te weinig gedaan. We staan onvoldoende stil bij de verschillende kwaliteiten van iedereen en hoe we deze zo maximaal mogelijk kunnen benutten om het team te versterken.
Het spel “Team Geluk” biedt daarom een ideaal platform om alvast een eerste aanzet te maken om hier verandering in te brengen!
Mooi, leuk en waardevol initiatief wat in de toekomst zeker verder gezet moet worden op onze school!

Leen Mannaerts
verpleegkundige

Wat een geweldige ervaring!
Dit is een absolute aanrader om op een zeer laagdrempelige, maar enorm betekenisvolle manier voor meer verbinding te zorgen binnen je team.
Hilde slaagt er in om iedereen zijn unieke kwaliteit te laten erkennen én helpt deze gericht in te zetten voor het ganse team. Het is een mooie start om samen verder te groeien naar een nog fijnere samenwerking binnen ons team.

Ann-Sofie Cobbaut
integraal begeleider

Elk team zou ooit het kwaliteitenspel moeten spelen. We zijn vaak zo intensief met onze leerlingen bezig, dat we de (soms verborgen) kwaliteiten van onze collega’s over het hoofd dreigen te zien. Het spel maakte op een heel positieve manier ieders kernkwaliteiten én het belang hiervan voor het team zichtbaar. Zo toonde Hilde ons wat ze tijdens de hele bijscholingsdag uitstraalde: dat een sterker team de begeleiding van onze leerlingen krachtiger, waardevoller en warmer maakt.

Chrissie Van Roie
ergotherapeut

Heel verhelderend! Helpt zeker om verder aan de slag te gaan in de klaspraktijk!

Amber Gaublomme

Leen is een zeer warme, aangename lesgeefster. Bij de bijscholingen die ik van haar al gevolgd heb, hang ik echt aan haar lippen. Ze brengt een zeer gemoedelijke sfeer met zich mee.

Sarina Philipsen
Peuterleerkracht

Heel warme, feel good opleiding. Ik ga naar huis met een goed gevoel en een zak vol tips en ideeën.
Er werden zoveel dingen aangereikt dat het lijkt of je bent geen dag, maar een week op navorming geweest en het had gerust nog langer mogen duren. Dikke dankjewel! En bedankt voor de heerlijke lunch.

Katrien Van de Voorde

Leuk gebracht, veel ideetjes, praktische oefeningen, zelf kunnen spelen met de spelletjes en een hele bundel aan informatie en materiaal om te gebruiken. Top!

Claudia Fiedorowicz

Dankjewel, Leen. Ik heb enorm genoten! Bedankt voor jouw expertise en de boeiende, fijne maar vooral warme ont-moet dag gisteren. Jij was fantastisch.

Michèle
Peuterleerkracht

Zeer interessant en inspirerend! Heel goed gebracht. Wij gaan er alvast mee aan de slag op school.

An Willems

Zeer interessante en doordachte theoretische uiteenzetting. Aangename werkvorm met praktische voorbeelden.

Veerle De Ryck

Superinteressant gegeven door een topleerkracht. Aanrader voor iedereen die voor de klas staat of op school werkt als begeleider.

Mattijs Buys

Beantwoordde volledig aan mijn verwachtingen. To the point. Actieve werkvormen. Hele goede, aangename docent. Prima. Heel blij dat ik hier was vandaag.

Mich Olaers

Inhoudelijk super sterk, veel ervaringen werden gedeeld, herkenbaarheid voor iedereen.

Sandra Dierckx

Heel fijne leerrijke opleiding. Opleiding volgen was al zelfzorg op zich. Met veel plezier enkele woensdagnamiddagen aan gespendeerd.

Katleen Van Loco

Ik ging met een klein beetje argwaan naar de cursus maar ik wou het een kans geven. Ik was aangenaam verrast. Het heeft me echt geholpen om terug positiever in het werkveld te staan. Fijn om open en rustig te kunnen praten in kleine groep.

Els Heylen
Deelnemer aan de opleiding 'Zelfzorg in verbinding met je omgeving"

Deze nascholing heeft er voor mij voor gezorgd dat ik mezelf rustiger voel en meer naar mezelf probeer te luisteren. Ik voel me eigenlijk gewoon beter, lijk alles beter op orde te hebben en kan daarnaast toch tijd maken voor dingen die ik leuk vind. Kortom, ik heb nog nooit zoveel aan een nascholing gehad dan aan de afgelopen 3 sessies. Het is heel fijn dat je eigen voorbeelden gebruikt, en daarna ook volledig onze persoonlijkheden en gedachten betrekt en ons hiermee meteen aan het werk zet. De kleine dingen, zoals gewoon even ademen, of rondkijken en eens ruiken, hebben mij ook al veel rust en genot gebracht. Dank je wel!!!

Lena Mertens
Leerkracht secundair onderwijs

Ik heb al veel vormingen gevolgd, maar de opleiding 'Ontdek je kernkwadranten' was de eerste waar ik vanaf de eerste tot de laatste seconde gefocust bleef!

Een hartverwarmende dag waar we als peuterleerkrachten in de bloemetjes werden gezet. Bij Leen konden we onszelf zijn. Ik ging met een voldaan gevoel terug naar de klas. Zo fijn te weten dat ook wij naar waarde worden geschat, dat wat we doen een verschil maakt.

Britt
Leerkracht

Een dagje ‘teamteaching’ volgen? Absoluut niet alleen theorie, maar denkkaders gekoppeld aan praktijkvoorbeelden!
Wat is teamteaching? Welke manieren van teamteaching zijn er? Wat is het verschil met bv. co-teaching? Hoe kan je concreet aan de slag gaan? Is het ineens ‘alles of niets’ of kan het ook ‘rustig aan’? Hoe doe je dit in klassieke gebouwen of in een moderne setting? Op deze en ook nog andere vragen kregen wij een verhelderend antwoord.

Ghislaine Van Dijck
Directeur BS Ten Dorpe

Katrien nam ons team mee in het versterken en verfijnen van onze schoolvisie. Ze keek heel gericht naar de specifieke schoolcontext en betrok meteen het voltallige team. We kregen theoretische kaders aangereikt, en concrete antwoorden op vragen en noden. Een bijzonder inspirerende voormiddag, die ons goesting heeft gegeven in meer.

Pieter Cnaepkens
Directeur Freinetschool Lille

Deze navorming was enorm waardevol. Heel leerrijk met tips en kansen om zelf casussen in te brengen. De lesgeefster, Katelijne, heeft dit op een zachte, doch daadkrachtige manier gebracht.
Het warmhartig sturen kwam duidelijk aan bod.

Linda Van Opstal
SES-juf Herentals

Weet je wat het leukste is aan heel dit project ‘Samen School Maken’? Het kost helemaal geen moeite. Dit voelt allemaal zo natuurlijk aan. Het geeft mij zelfs energie. We hebben nog een lange weg te gaan, dat besef ik. Maar het voelt goed dat er ruimte is voor verandering.

Hilde Thys
Leerkracht BuBaO De 3Master, Kasterlee

Het is een grote meerwaarde dat de implementatie van het ijsbergrekenen ook op schoolniveau aandacht krijgt. We hebben als beleidsteam veel tools gekregen om op onze eigen school aan de slag te gaan.

Katrien Dewilde
Directie basisschool ’t Egeltje, Mol

Een zeer inspirerende en praktische vorming, die je als leerkracht een boost geeft om bewust op wiskunde in te zetten via de ijsbergdidactiek. Je leert je klaspraktijk door een wiskundebril te bekijken en met concrete materialen uit de klas aan de slag te gaan.

Karen Knaepen
Kleuteronderwijzeres, Freinetschool Op Stelten, Dilsen-Stokkem

Onze prijzen

  • Vorming, individu Vanaf € 65,00
  • Vorming, kernteam Vanaf € 160,00
  • Vorming, team Vanaf € 370,00
-50% Scholengroep Fluxus
Meer info