Traject begrijpend lezen in het secundair onderwijs

Traject begrijpend lezen in het secundair onderwijs

Inhoud

De resultaten van het recentste PISA-onderzoek bij 15-jarigen tonen aan dat de leesvaardigheid van onze tieners pijlsnel daalt. Goed begrijpend kunnen lezen is nochtans erg belangrijk voor een succesvolle schoolcarrière, maar ook om later vlot mee te kunnen in onze samenleving.

Dit traject zet je op weg naar een betere leesvaardigheid bij je leerlingen. In deel 1 van dit traject in 3 halve dagen maak je kennis met de 5 sleutels voor een effectieve begrijpend-leesdidactiek, een wetenschappelijk onderbouwde, maar ook praktische didactische aanpak die je meteen kan inzetten in je lespraktijk. In deel 2 ga je zelf aan de slag met het aangereikte materiaal. Je leert werken met lesfiches voor 12 lesuren en de bijhorende leesmap (met o.a. 75 informatieve teksten, strategiekaart, motiverende starters, reflectiemomenten, instructiefilmpjes) en vertaalt de inzichten uit dag 1 naar concrete lesvoorbereidingen. In een laatste lesmoment ga je samen met de andere cursisten evalueren en bijsturen. Je krijgt ook de kans om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Op die manier kan je het leesniveau, de leesmotivatie en leesstrategie van je leerlingen naar een hoger niveau tillen.

Doelgroep

De doelgroep voor deze workshop zijn: leraren PAV in de 1e en 2e graad, leerkrachten Nederlands in de 1e en 2e graad, leerkrachten geschiedenis, aardrijkskunde, LBV, ... Zij kunnen allemaal aan de slag met het aangeleverde materiaal om zo leerlingen te ondersteunen bij het begrijpend lezen.

Praktisch

Digitaal
03 feb 2023 - 29 mrt 2023
Sessie 1: 03/02/2023 9 -12u
Sessie 2: 28/02/2023 9 -12u
Sessie 3: 29/03/2023 9 -12u
€ 180 - 50% korting voor scholengroep Fluxus
Inschrijven voor deze opleiding
Lesgever

Kim Van Ammel

Kim Van Ammel begeleidt vormingen en trajecten rond taaleducatie.

Kim Van Ammel

Kim Van Ammel is onderwijskundige en werkte van 2017 tot 2021 aan een doctoraat over begrijpend lezen in het secundair onderwijs, met Hilde Van Keer als promotor. In haar onderzoek legde Kim de focus op het in kaart brengen en het bevorderen van de leesmotivatie, het leesstrategiegebruik en het leesbegrip van leerlingen. Op dit moment is Kim aan de slag als stafmedewerker Edusprong binnen GO! CVO EduKempen.

Bij Fluxusacademie begeleidt Kim de vorming en het traject rond begrijpend lezen (in secundair onderwijs).

  • opleiding: pedagoog en leerkracht
  • werkgebied: ervaring in onderwijsbeleid en onderzoek
  • focus: leesvaardigheid
  • geniet van: blijven leren en ontwikkelen
kim.vanammel@edukempen.be
Mail me

Het is een grote meerwaarde dat de implementatie van het ijsbergrekenen ook op schoolniveau aandacht krijgt. We hebben als beleidsteam veel tools gekregen om op onze eigen school aan de slag te gaan.

Katrien Dewilde
Directie basisschool ’t Egeltje, Mol

De lesgever legt de leerlijn en de opbouw van het ijsbergrekenen helder uit. Het is waardevol dat de theorie meteen gekaderd wordt in de praktijk en je als leerkracht zelf leert handelen en verwoorden.

Zoë Soentjens
Leerkracht lager onderwijs, de 3Master, Herentals

Een zeer inspirerende en praktische vorming, die je als leerkracht een boost geeft om bewust op wiskunde in te zetten via de ijsbergdidactiek. Je leert je klaspraktijk door een wiskundebril te bekijken en met concrete materialen uit de klas aan de slag te gaan.

Karen Knaepen
Kleuteronderwijzeres, Freinetschool Op Stelten, Dilsen-Stokkem