Team teaching traject – Volzet

Team teaching traject – Volzet

Inhoud

Lesgeven is een complexe materie geworden. Leerkrachten voelen de druk in de klassen ook groeien. De grotere verscheidenheid bij de leerlingen vraagt extra ondersteuning en aandacht. Je lijkt als individuele leerkracht voor een klasgroep soms handen tekort te komen.

Veel leerkrachten zijn daarom op zoek naar manieren om samen te werken met collega’s, zowel binnen als buiten het klasgebeuren. Kortom, samen denken en samen doen en gedeeld de verantwoordelijkheid binnen een groep kunnen opnemen.

In dit traject leg je met een kernteam de basis voor een sterke en gedragen vorm van team teaching in jouw (sub)team. Dit kernteam vormt de motor van de verandering op school: ze nemen inzichten en oefeningen mee uit de opleiding en vertalen ze naar hun eigen teams. Welke vormen van team teaching bestaan er? Hoe kan je de onderwijstaken verdelen? Hoe maak je als team teachers afspraken en hoe verdeel je de rollen? Hoe kan je elkaar versterken in het team? En dit alles steeds werkend vanuit een participatieve, gelijkwaardige en verbindende context.

Op die manier zorgt het kernteam samen met alle collega’s voor een schooleigen invulling en aanpak van team teaching: één op maat van jouw school. Zo creëer je als leerkracht en onderwijsteam meer (leer)kansen voor iedereen.

Doelgroep

Dit traject is gericht op directies en schoolteams die de stap willen zetten naar team teaching. Wil jij met een (sub)team meer samenwerking creëren? Voel je de noodzaak om leerlingen anders te gaan begeleiden? Dan vind je in dit traject antwoorden.

Praktisch

HUB Turnhout
CLW De Vesten – Herentals
14 okt 2022 - 10 jan 2023
Sessie 1: 14/10/2022 9u-15u30u De Vesten Herentals
Sessie 2: 25/11/2022 9u-15u30 De Vesten Herentals
Sessie 3: 10/01/2023 9u-15u30 schoolbezoeken - op locatie
Sessie 4: 03/03/2023 9u-15u30 De Vesten Herentals
€1280 - 50% korting voor scholengroep Fluxus
Lesgever

Dominique Carette

Dominique Carette begeleidt teams bij verbindend communiceren en veranderingsprocessen.

Dominique Carette

Dominique is naast begeleider bij Fluxusacademie ook directrice in een basisschool. Ze volgde een opleiding leerkracht lager onderwijs waarna ze ervaring opbouwde als klasleerkracht en zorgcoördinator. Sinds 2016 is ze directrice. ‘Samen school maken’ vormt al doorheen heel haar professionele loopbaan een rode draad. Zo implementeerde zij samen met haar schoolteam Teamteaching in hun hele schoolorganisatie tijdens een Warme Scholenproject. De Teamteaching-clusterwerking baseert zich op een gedeeld leiderschap binnen het schoolteam. Vanuit deze invalshoek bouwde Dominique ervaring op in het begeleiden van veranderingsprocessen op school. Daarbij vormt verbindend communiceren steeds de sleutel tot succes.

Bij Fluxusacademie deelt Dominique haar kennis als ervaringsdeskundige en begeleidt ze andere teams bij verbindend communiceren en veranderingsprocessen.

  • Opleiding: Onderwijzeres, Directie en Kindercoach
  • Werkgebied: Ervaring in onderwijs
  • Focus: Teamwerking, schoolontwikkeling en veranderingstrajecten
  • Geniet van: Samen in beweging (blijven) gaan
directie@desmiskens.be
Mail me

Een dagje ‘teamteaching’ volgen? Absoluut niet alleen theorie, maar denkkaders gekoppeld aan praktijkvoorbeelden!
Wat is teamteaching? Welke manieren van teamteaching zijn er? Wat is het verschil met bv. co-teaching? Hoe kan je concreet aan de slag gaan? Is het ineens ‘alles of niets’ of kan het ook ‘rustig aan’? Hoe doe je dit in klassieke gebouwen of in een moderne setting? Op deze en ook nog andere vragen kregen wij een verhelderend antwoord.

Ghislaine Van Dijck
Directeur BS Ten Dorpe

Katrien nam ons team mee in het versterken en verfijnen van onze schoolvisie. Ze keek heel gericht naar de specifieke schoolcontext en betrok meteen het voltallige team. We kregen theoretische kaders aangereikt, en concrete antwoorden op vragen en noden. Een bijzonder inspirerende voormiddag, die ons goesting heeft gegeven in meer.

Pieter Cnaepkens
Directeur Freinetschool Lille

Weet je wat het leukste is aan heel dit project ‘Samen School Maken’? Het kost helemaal geen moeite. Dit voelt allemaal zo natuurlijk aan. Het geeft mij zelfs energie. We hebben nog een lange weg te gaan, dat besef ik. Maar het voelt goed dat er ruimte is voor verandering.

Hilde Thys
Leerkracht BuBaO De 3Master, Kasterlee