Gedrag is communicatie, ook moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren. In deze jaaropleiding maak je je de taal van moeilijk gedrag eigen waardoor je de functie, en de hulpvraag erachter kunt leren herkennen. Je krijgt achtergrondinformatie en leert dit gedrag kaderen. Waar ligt de oorzaak?
In een volgende stap maak je kennis met concrete pedagogische basistechnieken waarmee je dit gedrag op een preventieve, ondersteunende manier kan benaderen. Repressief, bestraffend werken wordt dan overbodig. Je krijgt ook tips mee om op schoolniveau veranderingen door te voeren, zoals bijvoorbeeld stresshoekjes waar leerlingen even een time-out kunnen nemen.
Tenslotte krijg je handvatten aangereikt om je team te inspireren, om hen mee te nemen in dit verhaal. Want als de kennis en knowhow enkel bij jou zit en botst op weerstand in het team, zijn tips (inzichten, methodieken en gesprekstechnieken) meer dan welkom!
De lesgevers zijn Katelijne Van Lommel (kinder-en jeugdpsychologe) en Leen Bollen (medewerker en lesgever van Fluxusacademie).
Deelnemers aan het traject krijgen van Fluxusacademie het tweede boek van lesgeefster Katelijne, Sprekende harten, strijdende zwaarden 2: toepassingen van verfijnde pedagogiek. Met deze inspiratiegids vol tools en spelregels, kunnen ze zich thuis en op school nog verder verdiepen in de taal van moeilijk gedrag.
Deze opleiding richt zich tot iedereen uit het basisonderwijs die wil weten wat kinderen die moeilijk gedrag stellen ons te vertellen hebben – met bijzondere focus op ZOCO’s, directie, middenkader, CLB-medewerkers, ondersteuners en coördinatoren.
Inschrijven met een kernteam van 3-4 personen is een aanrader. Op die manier is er voldoende draagkracht om de inzichten en methodieken ook effectief in de volledige school te implementeren.
“Een verrijking van mijn visie, iets wat verplicht zou moeten worden in elke opleiding waarin mensen met kinderen werken. Het was een welgekomen afwisseling tussen theoretische kaders en praktijkervaring, tussen het bespreken van een casus en het ontwikkelen van jezelf.
De verhalen van Katelijne beklijven en hebben mijn gedachten over gedrag veranderd. Je kan het nooit meer niet weten, en dat is maar goed ook!”
Lesgever
De wetenschappelijke benadering van de werking van het menselijk brein in al zijn facetten vond ik heel interessant. Als onderwijzer missen we soms de juiste kennis. Belangrijk dat wij ons hiervan bewust zijn nu! Er werd ook veel gesproken vanuit praktijkervaring. Dit werkt motiverend om hiermee aan de slag te gaan!
Katelijne brengt het verhaal van de taal van moeilijk gedrag met enorm veel passie en doorleefdheid. Zij heeft me woorden en taal gegeven voor wat ik al jaren doe vanuit mijn buikgevoel. Nu begrijp ik waarom alle kinderen bij ons in de klas zo snel hun masker laten vallen en weer rust vinden. Het was een serieuze bevestiging die me veel vertrouwen heeft gegeven. Hierdoor zie ik nog beter de waarde en de noodzaak van al wat ik doe voor de kinderen in mijn klas en voor hun omgeving. Een dikke dank je wel hiervoor!
De vorming stemt je echt tot nadenken. De inhoud is relevant en de vele voorbeelden zorgen ervoor dat je constant je eigen leerlingen voor ogen ziet.
Katelijne is zo heerlijk om naar te luisteren en te kijken. Ze vertelt haar verhaal op zo'n beklijvende manier dat het nog beter binnenkomt en je geen moment verveeld geraakt. De boodschap die ze brengt lijkt zo enorm logisch en evident en toch doen we het vaak totaal anders. Heel pedalogisch en ik ga er zeker mee aan de slag, zowel thuis als tijdens mijn lessen.
Het was echt GEWELDIG! Een soort van comedyshow met serieuze materie. Grappig, gedurfd en oh zo écht! Ik heb er echt van genoten!
Zeer interessant en inspirerend! Heel goed gebracht. Wij gaan er alvast mee aan de slag op school.
Zeer interessante en doordachte theoretische uiteenzetting. Aangename werkvorm met praktische voorbeelden.
Superinteressant gegeven door een topleerkracht. Aanrader voor iedereen die voor de klas staat of op school werkt als begeleider.
Deze navorming was enorm waardevol. Heel leerrijk met tips en kansen om zelf casussen in te brengen. De lesgeefster, Katelijne, heeft dit op een zachte, doch daadkrachtige manier gebracht. Het warmhartig sturen kwam duidelijk aan bod.
SES-juf Herentals