Na een dag in de kleuterklas kan je best wel eens nood hebben aan een moment van ontlading. Het vergt heel wat energie om je de hele dag te focussen op je klashouden en op kleuters die elk afzonderlijk hun noden en behoeften hebben. Het vraagt echter van je kleuters ook heel wat vaardigheden om actief en betrokken te functioneren in de klas. Ook voor hen kan dit groepsgebeuren best pittig zijn.
Maar wat is er dan nodig om deze rust te creëren?
In deze vorming
bekijken we hoe spanning een rol speelt in de dagelijkse werking
onderzoeken we samen welke factoren of systemen je klasklimaat en je groepsdynamiek beïnvloeden
tonen we door middel van 3 krachtlijnen aan hoe je kan inzetten op rust in de klas
werpen we een blik op methoden en activiteiten waarmee je doelbewust rust kan inlassen in de klas
Via tips en praktijkvoorbeelden proberen we je te inspireren om de dag nadien al te beginnen werken aan meer rust in de klas, zowel voor jezelf als voor de kleuters.
Zeker als je peuter- en kleuterleerkracht bent. Maar evengoed wanneer je in een andere context met kleuters en peuters werkt: binnen leefgroepen, opvanginitiatieven, MPI’s …
enthousiaste en inspirerende lesgeefster
zet in op uitwisselingen van ervaringen
focus op beleven i.p.v. op beleren
Lesgever