Inhoud
Uit onderzoek weten we dat kleuters die op jonge leeftijd een goed getalbegrip ontwikkelen, het later ook beter doen in het rekenonderwijs in de lagere school. In deze vorming richten we ons op kleuters van de derde kleuterklas. Je leert hoe de ontwikkeling van getalbegrip bij kinderen verloopt en je maakt kennis met de didactiek van het getalbegrip en de ontluikende bewerkingen bij oudere kleuters (5 tot 6 jaar).
Aan de hand van tal van praktische voorbeelden tonen we hoe je de materialen in jouw klas doelgericht kan inzetten om het getalbegrip en de ontluikende bewerkingen bij de kleuters kan stimuleren. Na de vorming krijg je bovendien een digitale inspiratiebundel en ondersteunende materialen. Zo kan je meteen zelf aan de slag in de klas.
Thema’s van de vorming
- Je maakt kennis met de leerlijn en opbouw van het getalbegrip, optellen en aftrekken (getalfamilies) in het kleuteronderwijs.
- Je krijgt zicht op de rekenontwikkeling van kleuters en cruciale leerdoelen.
- Je legt de link met de praktijk aan de hand van inspirerende voorbeelden om de didactiek toe te passen.
- Je leert deze visie op kleuteronderwijs toe te passen binnen het leergebied wiskunde
Doelgroep
Deze vorming wordt ingericht voor kleuterleerkrachten die ondergedompeld willen worden in de ontwikkeling van getalbegrip bij kleuters uit de laatste kleuterklas.