Getalbegrip en ontluikende bewerkingen in K3

Inhoud

Uit onderzoek weten we dat kleuters die op jonge leeftijd een goed getalbegrip ontwikkelen, het later ook beter doen in het rekenonderwijs in de lagere school. In deze vorming richten we ons op kleuters van de derde kleuterklas. Je leert hoe de ontwikkeling van getalbegrip bij kinderen verloopt en je maakt kennis met de didactiek van het getalbegrip en de ontluikende bewerkingen bij oudere kleuters (5 tot 6 jaar).

Aan de hand van tal van praktische voorbeelden tonen we hoe je de materialen in jouw klas doelgericht kan inzetten om het getalbegrip en de ontluikende bewerkingen bij de kleuters kan stimuleren. Na de vorming krijg je bovendien een digitale inspiratiebundel en ondersteunende materialen. Zo kan je meteen zelf aan de slag in de klas.

Thema’s van de vorming

  • Je maakt kennis met de leerlijn en opbouw van het getalbegrip, optellen en aftrekken (getalfamilies) in het kleuteronderwijs.
  • Je krijgt zicht op de rekenontwikkeling van kleuters en cruciale leerdoelen.
  • Je legt de link met de praktijk aan de hand van inspirerende voorbeelden om de didactiek toe te passen.
  • Je leert deze visie op kleuteronderwijs toe te passen binnen het leergebied wiskunde

Doelgroep

Deze vorming wordt ingericht voor kleuterleerkrachten die ondergedompeld willen worden in de ontwikkeling van getalbegrip bij kleuters uit de laatste kleuterklas.

Praktisch

HUB Mol
Woensdag 28 sep 2022
9u30 - 12u30
€ 65 - gratis voor Fluxus scholengroep
Lesgever

Leen Bollen

Leen Bollen geeft vormingen ijsbergdidactiek + kleuteronderwijs. Ze ondersteunt 'all round' in Fluxusacademie.

Leen Bollen

Leen Bollen richt zich als een begeleider specifiek op het kleuteronderwijs. Vanuit haar achtergrond als kleuterleidster in een Freinetschool is ze steeds op zoek naar vernieuwing binnen de klaspraktijk. Daarnaast heeft Leen een uitgebreide ervaring met onderzoekend leren.

De afgelopen jaren was ze al actief als begeleider in het wiskundeteam van scholengroep Fluxus. Daar bracht ze de ijsbergdidactiek via vorming en coaching tot op de klasvloer. Die ervaring brengt ze nu mee naar de Fluxusacademie.

  • Opleiding: leerkracht
  • Werkgebied: ervaring in onderwijs, coaching, vorming
  • Focus: kleuteronderwijs, kleuteronderwijs volgens de methode van Freinet, ijsbergdidactiek in het kleuteronderwijs
  • Geniet van: mensen inspireren en in beweging krijgen
leenbollen@scholengroepfluxus.be
Mail me

Het is een grote meerwaarde dat de implementatie van het ijsbergrekenen ook op schoolniveau aandacht krijgt. We hebben als beleidsteam veel tools gekregen om op onze eigen school aan de slag te gaan.

Katrien Dewilde
Directie basisschool ’t Egeltje, Mol

De lesgever legt de leerlijn en de opbouw van het ijsbergrekenen helder uit. Het is waardevol dat de theorie meteen gekaderd wordt in de praktijk en je als leerkracht zelf leert handelen en verwoorden.

Zoë Soentjens
Leerkracht lager onderwijs, de 3Master, Herentals

Een zeer inspirerende en praktische vorming, die je als leerkracht een boost geeft om bewust op wiskunde in te zetten via de ijsbergdidactiek. Je leert je klaspraktijk door een wiskundebril te bekijken en met concrete materialen uit de klas aan de slag te gaan.

Karen Knaepen
Kleuteronderwijzeres, Freinetschool Op Stelten, Dilsen-Stokkem