Inhoud
Na een dag in de kleuterklas kan je best wel eens nood hebben aan een moment van ontlading. Het vergt heel wat energie om je de hele dag te focussen op je klashouden en op kleuters die elk afzonderlijk hun noden en behoeften hebben. Het vraagt echter van je kleuters ook heel wat vaardigheden om actief en betrokken te functioneren in de klas. Ook voor hen kan dit groepsgebeuren best pittig zijn.
Een goede werking begint dus bij een sterke klasorganisatie en een warm en rustig klasklimaat. Maar wat is er dan nodig om deze rust te creëren?
In deze vorming bekijken we hoe spanning een rol speelt in de dagelijkse werking. We onderzoeken samen welke factoren of systemen je klasklimaat en je groepsdynamiek beïnvloeden. We tonen door middel van 3 krachtlijnen aan hoe je kan inzetten op rust in de klas. Daarnaast werpen we een blik op methoden en activiteiten waarmee je doelbewust rust kan inlassen in de klas.
Via tips en praktijkvoorbeelden proberen we je te inspireren om de dag nadien al te beginnen werken aan meer rust in de klas, zowel voor jezelf als voor de kleuters.
Wanneer is deze vorming iets voor jou?
Zeker als je peuter- en kleuterleerkracht bent. Maar evengoed wanneer je in een andere context met kleuters en peuters werkt: binnen leefgroepen, opvanginitiatieven, MPI’s ...