Hoe bouw je aan een sterke en warme scholengroep?

Hoe bouw je aan een sterke en warme scholengroep?

Inhoud

Waar loopt de gulden middenweg tussen autonomie en controle? Ook jullie stellen zich ongetwijfeld wel eens die vraag, als beleidsteam van een scholengroep. Wanneer stuur je scholen voldoende, maar laat je hen ook genoeg autonomie? Hoe kom je tot een warme, sterke scholengroep? Die vraag helpen we jullie beantwoorden, tijdens dit traject.

Eerst stellen we samen de opdracht van jullie beleidsteam scherp. Wat is die opdracht precies? Hoe vullen jullie die in, volgens welke visie? Welke rollen en structuren zijn daarbij essentieel? Welke organisatiecultuur hanteren jullie daarbij? Welke impact hebben jullie zo op het functioneren van de scholen en op de ontwikkeling van jullie leerlingen/studenten? En natuurlijk: hoe kan het beter?

We bekijken het allemaal kritisch, en geven zo handvatten om jullie werking, waar nodig, te herorganiseren. Zodat jullie jullie opdracht optimaal vervullen via krachtig beleid. Binnen een puzzel die klopt, met de juiste mix van controle en autonomie, voor meer verbinding tussen jullie beleidsteam en de scholen/schoolteams.

Wanneer is dit traject iets voor jullie?

Wanneer jullie als beleidsteam jullie opdracht en rol scherp wensen te krijgen, kritisch willen stilstaan bij jullie huidige werking en op het vlak van cultuur en structuur stappen willen zetten, om tot meer verbinding te komen met jullie scholen/schoolteams.

Praktisch

11 okt 2022 - 17 feb 2023
Een trainingsprogramma van 4 dagen, gespreid in deze periode. Voorzie als beleidsteam tussen 2 opleidingsdagen door een halve dag om opdrachten af te werken of voor te bereiden.

- 11/10/2022, 9 – 15.30u
- 29/11/2022, 9 – 15.30u
- 24/01/2023, 9 – 15.30u
- 17/02/2023, 9 – 15.30u
€4000 voor hele traject (intake, trainingsdagen, afstemming tussentijds)
Lesgever

Katrien Vergauwen

Katrien Vergauwen heeft als vormer, trainer, begeleider een passie voor mensen en samenwerken.

Katrien Vergauwen

Katrien Vergauwen coördineert Fluxusacademie, met een groot hart voor onderwijs, mensen en samenwerken. Doorheen haar professionele loopbaan als docent, vormer, trainer, (proces)begeleider specialiseerde ze zich in teamdynamieken en leiderschap. Ze legt daarbij de focus op verbindend werken en begeleidt teams naar een visiegedreven organisatieontwikkeling. Ze gaat steeds op zoek naar het evenwicht tussen pedagogisch denken en samen (onder)zoeken en creëren, uitdagingen ombuigen tot mogelijkheden.

Katrien is sociaal pedagoog van opleiding en werkte 15 jaar in het hoger onderwijs. Daarnaast bouwde ze jaren ervaring op in non profit, social profit en onderwijs. Ze coördineerde onder meer gedurende 4 jaren de inhoudelijke bijdrage van Tenz aan het Warme Scholenproject.

Sinds 2020 bundelt Katrien haar ervaringen in de functie van coördinator van Fluxusacademie. Daarnaast begeleidt ze ook trajecten schoolontwikkeling.

  • Opleiding: sociaal pedagoog en leerkracht
  • Werkgebied: ervaring in onderwijs, vorming, sociaal werk
  • Focus: teamwerking, leiderschap, schoolontwikkeling
  • Geniet van: de energie van teams
katrienvergauwen@scholengroepfluxus.be
Mail me
Lesgever

Frank Rochus

Frank begeleidt mee het traject voor scholengroepen.

Frank Rochus

Frank werkte de afgelopen jaren in diverse onderwijscontexten: als lector psychologie in Karel de Grote Hogeschool, als directeur in het Koninklijk Atheneum van Tervuren, als schoolontwikkelaar in de pedagogische begeleidingsdienst van het GO! en als begeleider van het Warme Scholen-project i.s.m. Fonds Ga Voor Geluk. Op dit moment is Frank actief binnen scholengroep SCOOP en UN!K waar hij de opstart van nieuwe scholen pedagogisch begeleidt. Daarnaast versterkt Frank het beleidsteam van UN!K in hun strategische projecten.

frank.rochus@unik.be
Mail me

Een dagje ‘teamteaching’ volgen? Absoluut niet alleen theorie, maar denkkaders gekoppeld aan praktijkvoorbeelden!
Wat is teamteaching? Welke manieren van teamteaching zijn er? Wat is het verschil met bv. co-teaching? Hoe kan je concreet aan de slag gaan? Is het ineens ‘alles of niets’ of kan het ook ‘rustig aan’? Hoe doe je dit in klassieke gebouwen of in een moderne setting? Op deze en ook nog andere vragen kregen wij een verhelderend antwoord.

Ghislaine Van Dijck
Directeur BS Ten Dorpe

Katrien nam ons team mee in het versterken en verfijnen van onze schoolvisie. Ze keek heel gericht naar de specifieke schoolcontext en betrok meteen het voltallige team. We kregen theoretische kaders aangereikt, en concrete antwoorden op vragen en noden. Een bijzonder inspirerende voormiddag, die ons goesting heeft gegeven in meer.

Pieter Cnaepkens
Directeur Freinetschool Lille

Weet je wat het leukste is aan heel dit project ‘Samen School Maken’? Het kost helemaal geen moeite. Dit voelt allemaal zo natuurlijk aan. Het geeft mij zelfs energie. We hebben nog een lange weg te gaan, dat besef ik. Maar het voelt goed dat er ruimte is voor verandering.

Hilde Thys
Leerkracht BuBaO De 3Master, Kasterlee