Stel je eens voor …
dat leerlingen elkaar in de klas zouden aanspreken op elkaars sterke kanten.
dat leerlingen over een ‘lastige’ medeleerling zouden zeggen ‘Ah ja, hij zit nu waarschijnlijk in zijn valkuil, wat is de kernkwaliteit hierachter? En wat kunnen wij doen om hem hieruit te helpen?’
dat leerlingen bij het verlaten van de lagere school meer zelfkennis zouden hebben dan de meeste volwassenen.
In deze vorming zetten we een aantal heel concrete stappen richting deze doelen. Je ontdekt de taal van kernkwadranten en je gaat, aan de hand van praktische oefeningen, op zoek naar je eigen unieke kwaliteiten en bijhorende valkuilen. Je leert hoe je deze kan inzetten en wat je hier verder mee kan doen in je werk- en privésituatie. Je leert ook hoe je dit kan vertalen naar de leerlingen in jouw klas en in jouw school. Je krijgt hiervoor voorbeelden van materialen, activiteiten, lessen en methodieken. Je werkt in kleine groepjes een aantal activiteiten of lessen uit waarmee je nadien meteen aan de slag kan. Er wordt steeds teruggekoppeld naar de grote groep zodat we elkaar zoveel mogelijk kunnen inspireren.
Na het volgen van de nascholing:
Weet je hoe je een kernkwadrant maakt en wat je hiermee kan doen.
Ontdek je nieuwe persoonlijke groeikansen en weet je hoe je terug in je kracht kan gaan staan, als het even moeilijk wordt.
Heb je meer inzicht in hoe je anders en beter om kan gaan met anderen (leerlingen, ouders, collega’s, vrienden, …).
Kan je anderen helpen om zelf een kernkwadrant te maken om zo meer zelfkennis te verwerven.
Ben je in staat om dit te vertalen naar jouw eigen klaspraktijk en heb je ideeën opgedaan over hoe je dit nog verder kan uitwerken.
Leerkrachten lager onderwijs, zorgleerkrachten, directies of ondersteuners die geboeid zijn door dit thema en er zelf actief mee aan de slag willen.
Lesgever