Els Potters – 20 jaar scholengroep Fluxus! Van mentor op school naar mentorcoach bij aanvangsbegeleiding tot coördinator van Fluxusacademie

november 2024

Een nieuwe coördinator voor Fluxusacademie! Dat vraagt om een grondig interview om haar wat beter te leren kennen.  

Els, voordat je bij de Fluxusacademie begon, heb je vijf jaar als mentor-coach gewerkt voor de aanvangsbegeleiding binnen je scholengroep. Dat klinkt als een enorm boeiende rol! Wat heb je uit die ervaring meegenomen naar je werk bij Fluxusacademie?

“In mijn rol als mentor-coach had ik het voorrecht om zowel ervaren mentoren van secundaire scholen als nieuwe collega’s binnen Fluxus te begeleiden. Deze contacten inspireerden en enthousiasmeerden me enorm. Samen met mijn collega mocht ik een begeleidingsprogramma voor starters opzetten, waardoor ik zelf ook voortdurend bijleerde. Het was een dynamische functie, waarin we onderwerpen zoals verbindende communicatie, lesgeven en klasmanagement steeds verder uitdiepten dankzij de frisse inzichten van nieuwe collega’s.
Afgelopen schooljaar organiseerden we bijvoorbeeld voor het eerst bootcamps speciaal voor zij-instromers en boden we intervisiemomenten aan rond de drie hoofdthema’s. Deze ervaring heeft mijn passie voor onderwijs versterkt en geeft me een stevig fundament om nu verder te bouwen bij Fluxusacademie.
Ik voelde al snel aan dat álle leerkrachten baat kunnen hebben bij extra vormingen, bv. wat ‘samen leren’ betreft. Tot nu toe richtte Fluxusacademie zich hierbij vooral op het kleuteronderwijs, waardoor leerkrachten uit het lager en secundair onderwijs soms wat op hun honger bleven zitten. Mijn ervaringen vanuit de aanvangsbegeleiding komen hier dan ook goed van pas. Zo gaf ik onlangs mijn eerste training voor Fluxusacademie, ‘Leerlingen in actie: quick wins met coöperatieve werkvormen’. Het was geweldig om te doen en leverde veel enthousiaste en inspirerende reacties op – zeker iets om vaker aan te bieden!”

Hoe heb je je eerste maanden als coördinator ervaren?

“In het begin besefte ik goed dat ik in de voetsporen trad van Katrien, die prachtige projecten heeft opgezet voor zowel de scholengroep als Fluxusacademie. Ik zag dit als een uitdaging en voelde meteen dat ik mijn eigen stempel wilde drukken. Inmiddels heb ik mijn draai gevonden en weet ik dat ik iets eigens kan toevoegen, met een frisse focus op didactisch en pedagogisch meesterschap.

Mijn prioriteit ligt bij het versterken van het onderwijs vanuit hoge verwachtingen voor onze leerlingen, met altijd een warme en verbindende aanpak. Ik sta te popelen om dit verder vorm te geven en bij te dragen aan een krachtige leeromgeving voor iedereen.”

Je werkt al 20 jaar voor scholengroep Fluxus. Zie je dat als een voordeel binnen jouw nieuwe functie?

“Absoluut, dat is voor mij een groot voordeel. Door mijn jarenlange ervaring in verschillende rollen binnen de scholengroep ken ik niet alleen de organisatie door en door, maar voel ik me ook volledig verbonden met haar visie. Die visie van Fluxus draag ik niet alleen uit, ik doorleef haar ook echt. Voor mij vormt ze een sterke basis en een richtinggevend kompas in alles wat ik doe.

Als coördinator van Fluxusacademie wil ik onze visie dan ook centraal stellen in het verdere uitbouwen van ons aanbod. Ik wil dat onze programma’s niet alleen inspelen op de noden van onze collega’s en leerlingen, maar ook altijd de kernwaarden van scholengroep Fluxus weerspiegelen en versterken. Dat is mijn ambitie voor de toekomst.”

 

Die visie van Fluxus draag ik niet alleen uit, ik doorleef haar ook echt. Voor mij vormt ze een sterke basis en een richtinggevend kompas in alles wat ik doe.

Je bent begonnen als leerkracht biologie en tot en met vorig schooljaar gaf je dat vak ook nog steeds aan de leerlingen van het vijfde en zesde middelbaar in het Atheneum GO! Geel. Wat voor leerkracht was of ben jijzelf?

“Wat een leuke vraag! Tijdens de herfstvakantie kwam ik toevallig een leerling van vorig jaar tegen in de cinema. Hij was er met zijn vrienden, maar kwam meteen enthousiast naar me toe om me te vragen hoe mijn nieuwe job me bevalt en te zeggen dat hij me echt mist – dat was een warm moment.

Een paar jaar geleden reikten onze zesdejaars awards uit aan leerkrachten tijdens hun proclamatie. Ik kreeg toen zowel de award voor ‘warmste mama-leerkracht’ als die voor ‘moeilijkste toetsen en examens.’ Die combinatie van warmte en hoge verwachtingen vind ik precies wat goed onderwijs moet zijn. Als leerkracht wil ik dat mijn leerlingen voelen dat ik in hen geloof en hen uitdaag om te groeien, maar altijd met begrip en een verbindende aanpak. Dat evenwicht draag ik mee in elke rol die ik heb.”

Heel erg bedankt, Els, voor deze inkijk in jouw Fluxus-verleden en je veelbelovende plannen voor Fluxusacademie. We wensen je heel veel succes en heel veel werkplezier!

Gerelateerde berichten